Laguna - Kolumna - Lični stav/Reagovanje povodom spiska knjiga za otkup u bibliotekama Srbije – Kad knjiga izgori pepeo progovori - Knjige o kojima se priča

Lični stav/Reagovanje povodom spiska knjiga za otkup u bibliotekama Srbije – Kad knjiga izgori pepeo progovori

07.06.2016.
Zašto je trebalo uvažiti "Teslinu pošiljku" - roman na temu šestoaprilskog bombardovanja Narodne biblioteke.

I ove godine je predloženi spisak knjiga za otkup u bibliotekama Srbije izazvao burne reakcije javnosti, pisaca i izdavača. Ugledne novine su zabeležile kako je "Laguna, na primer, reagovala jer nisu odabrani neki od predloženih naslova".

Istine radi, neodređenu zamenicu "neki" valja uslovno shvatiti, jer Komisija nije prihvatila dve trećine predloženih naslova. A naslove je predložila kuća koja je nedavno na Sajmu knjiga u Londonu proglašena jednim od tri najznačajnija izdavača u svetu u prethodnoj godini. Pošto je ovo rubrika "lični stav", pokušaću da objasnim zašto je komisija trebalo da sa spiska koji je predložila Laguna uvaži moj naslov "Teslina pošiljka".

Glavni junak knjige "Teslina pošiljka" je Narodna biblioteka u Beogradu, preciznije - reč je o romanu u kome se dokazuje da je Narodna biblioteka opljačkana nakon bombardovanja Beograda 1941. godine. U biblioteci se nalazilo 500.000 knjiga, svezaka, novina, istorijskih spisa, 1200 rukopisnih knjiga iz ranog srednjeg veka, najznačajnija prepiska srpske države sa Turskom, Rusijom, Austrougarskom... Celokupni bibliotečki fond je spakovan u 150 drvenih sanduka i trebalo je da bude izmešten u manastir Blagoveštenje, ali 2. aprila 1941. godine ministar prosvete, gospodin Trifunović, donosi odluku da sanduci ostanu u biblioteci. Drugim rečima -Nemci, izvolite, birajte šta vam se sviđa.

U Narodnoj biblioteci su radila dvojica Nemaca, a jedan od njih dvojice - Stevan Feninger, bio je domar i živeo je u zgradi biblioteke. Nemci su u toku 1941. godine u sudskim procesima, optužujući upravnika biblioteke - Dragoslava Ilića, pokušavali bezuspešno da dokažu kako su Srbi krivi za paljevinu biblioteke, na koju je pala samo jedna fosvorna bomba (druga je pala u dvorište). Ruševine biblioteke na Kosančićevom vencu su neznatno raskopane 1976. godine i dr Gordana Tomašević je potpisala zapisnik u kome se kaže da "količina pepela ne odgovara količini knjiga koje su se nalazile u biblioteci". U tom zapisniku ima još dokaza tvrdnji da je biblioteka opljačkana, pa je slogan romana bio "kad knjiga izgori, pepeo progovori".

Pripremajući se za pisanje romana "Teslina pošiljka", pronašao sam značajnu građu o rušenju biblioteke, a najviše su mi pomogli "Arheografski prilozi 6-7", koji se nalaze u Narodnoj biblioteci Srbije, u arheografskom odeljenju. Paralelna radnja u romanu je priča o Teslinim zracima smrti i njegovom naumu da oružje, o kome se i danas priča, pokloni svojoj otadžbini. Pitanje: da li su se projekti zraka smrti nalazili u biblioteci i da li su Nemci došli do njih? Naravno, ovako zamišljen i napisan roman, uvažena Komisija za otkup knjiga ne mora da prihvati, ali bi morala da oslušne mišljenje ljudi iz biblioteka. Čak i da je reč o feljtonistici, ova tema spakovana u knjigu, zaslužila je da se nađe na cenjenom spisku, jer govori o jednoj od najznačajnijih nacionalnih institucija - Narodnoj biblioteci i tajni koja još uvek lebdi nad bombardovanjem 1941. godine. Za godinu dana, otkad je roman napisan, imao sam tridesetak književnih večeri u Srbiji, Republici Srpskoj i Crnoj Gori, isključivo na poziv biblioteka, jer je čitanost ove knjige bila preduslov za susret sa čitaocima. "Teslina pošiljka" je za godinu dana imala osam latiničnih i jedno ćirilično izdanje i dobila je Zlatni hit liber kao jedna od deset najtraženijih knjiga u Srbiji u 2015. godini.

Autor je novinar i pisac iz Beograda.
09.06.2016.
TeslaFanovi
Volim da ga izbacakam na Teslu!
Najnovije kolumnePogledajte sve
heroj kakav nam je i potreban laguna knjige Heroj kakav nam je i potreban
13.09.2021.
Ovaj članak počinjem sa idejom da ga podelim na pet omiljenih književnih grupa. Zajedno, imaju skoro sto hiljada članova, a ja želim da ovo znanje pustim daleko. Preporučuje me to što sam autor...više
deca se prepadnu na pomen lektire laguna knjige Deca se prepadnu na pomen lektire
12.07.2021.
Jedna od najčešćih rečenica, koja se čuje u vreme beogradskog Sajma knjiga, je: „Ljudi danas ne čitaju dovoljno“. Posebna briga se, tom prilikom, usmerava na mlađe naraštaje, brigom:...više
kompletiranje snova laguna knjige Kompletiranje snova
07.05.2021.
Pišem ovo na Đurđevdan, dan značajan i za „Bajku nad bajkama“, jer tada se dešava veliki okršaj čiji eho vidimo i danas, u slikama i freskama preživelim do današnjih dana, a na kojima...više
kako sam 2014 godine u romanu jedro nade predvidio koronu laguna knjige Kako sam 2014. godine u romanu „Jedro nade“ predvidio koronu
15.03.2021.
Pisac uvijek vidi iza okuke naših dana. Tako su Veliki rat već vidjeli da dolazi oni koji su znalački ukrštali riječi prije Prvog svjetskog rata, baš kao što su novi veliki rat vidjeli pjesnici...više