Sajam 2019.VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupciVideoNagradeKalendar

„Kakodalogija” ili memoari srpskog Dona Drapera

Laguna je nedavno objavila novo izdanje „marketinških memoara“ Ivana Stankovića, knjige koja je prvobitno, pre tri godine i pod naslovom „Osnovi kakodalogije“, publikovao Clio. Pored novog dizajna, drugo izdanje je obogaćeno sa pet dodatnih poglavlja koja Stankovićevu priču čine potpunijom i zaokruženijom.

Svi smo gledali ili, makar, čuli za seriju Ljudi sa Menhetna (Mad Men) koja prati sudbine zaposlenih u jednoj njujorškoj reklamnoj agenciji tokom šezdesetih godina prošlog veka – sa posebnim akcentom na enigmatičnog i preduzimljivog Dona Drapera. „Civilima“ je upravo ova serija najverovatnije jedino prozorče u svet advertajzinga i iz nje se moglo zaključiti da zaposleni u reklamnim agencijama mnogo sastanče i još više puše, te da se njihov posao svodi na prodavanje lepo upakovane magle. Sudeći po Stankovićevoj knjizi, tvorac serije Ljudi sa Menhetna, Matthew Weiner, pogodio je samu srž advertajzinga. Bez obzira što ih dele decenije i okean, mogu se povući brojne paralele između glavnog junaka televizijske serije i pisca Kakodalogije, uključujući tu i deo o usponu, padu i pokušaju povratka na put stare slave.

Ivan Stanković, „srpski Don Draper“, ušao je u svet reklama (ili, kako sam voli da naglasi, tržišnog komuniciranja) 1979. godine, da bi početkom 1990. sa Draganom Sakanom osnovao Saatchi & Saatchi, prvu multinacionalnu agenciju za Jugoistočnu Evropu. U njegovoj biografiji piše da je začetnik novog pristupa u radu sa klijentima i uvođenja modernog svetskog iskustva u planiranju i korišćenju medija. Neosporno, u pitanju je pionir, čovek sa bogatim poslovnim iskustvom, ali… Da li je to dovoljno za knjigu vrednu preporuke i pažnje?

Stanković piše zanimljivo i lako, to je neosporno, ali treba istaći da postojeći potencijal nije do kraja iskorišćen. Nakon relativno bledunjavog početka, Kakodalogije se zahuktava kada „priča“ stigne do početka devedesetih i rasplamsavanja ratova u okruženju. Ovaj deo knjige sadrži nekoliko odličnih epizoda, uključujući opis posete Hrvatskoj u vreme najzategnutijih odnosa Beograda i Zagreba, kao i potencijalno opasno Stankovićevo vrdanje kada je njegovoj agenciji ponuđeno da uradi kampanju za političku stranku Mire Marković. Značajno mesto u knjizi dobija i Slobodan Milošević, čovek koga Stanković vidi kao glavnog krivca za ono što nas je zadesilo devedesetih (dopisano poglavlje Kako da preživiš smrt neprijatelja?).

Naravno, Stanković u Kakodalogiji piše i o svojim prijateljima i saradnicima. Najživopisnije je opisan Aleksandar Tijanić (takođe dopisano poglavlje PMS ili politički marketing u Srbiji), dok je o Draganu Sakanu dosta toga ostalo nedorečeno. O svom privatnom životu Stanković tek povremeno napiše poneki redak, ali se ovom tematikom detaljnije pozabavio tek u poglavlju Značaj poznatosti (u kome je opisana drama prouzrokovana iznenadnom bolešću njegove druge supruge, novinarke Maje Žeželj), mada i na drugim poglavljima možemo ponešto saznati o njegovoj porodičnoj situaciji i prijateljstvima koje je gajio.

Stanković više put u knjizi ističe kako će prećutati pojedine događaje i imena – očigledno nije bio spreman ili nije bio u poziciji da „sve ispriča“, što svakako krnji pozitivan utisak. U zbiru, Kakodalogija je pronicljivo, duhovito i na momente setno svedočanstvo o jednom čoveku i njegovom vremenu, ali ostaje žal što se Stanković nije opredelio za radikalniji tell-all pristup. Ko zna… Možda one najsočnije delove čuva za (najavljeni) nastavak. 

Autor: Đorđe Bajić
Izvor: City magazine


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
sofija lundberj odgovara na pitanja o svom debitantskom romanu crveni adresar  laguna knjige Sofija Lundberj odgovara na pitanja o svom debitantskom romanu „Crveni adresar“
17.10.2019.
Sofija Lundberj je novinarka i bivša urednica novina. Njen debitantski roman, „Crveni adresar“, objavljen je u 33 zemlje širom sveta. Foto: ©Viktor Fremling Da li ste oduvek želeli da se ...
više
neodoljiva zbirka pesama za hrabre sanjare mačak i skakutavo jaje andrije miloševića u prodaji od 20 oktobra laguna knjige Neodoljiva zbirka pesama za hrabre sanjare – „Mačak i skakutavo jaje“ Andrije Miloševića u prodaji od 20. oktobra
17.10.2019.
Omiljeni glumac svih generacija Andrija Milošević odlično „pliva“ i u književnim vodama. Nakon pesničkih avantura u knjizi „Kišni glistac“, pred čitaocima, velikim i malim, biće još jedna neodoljiva z...
više
nešto sasvim posebno tom gejts totalno savršeni godišnjak liz pišon u knjižarama od 20 oktobra laguna knjige Nešto sasvim posebno: „Tom Gejts: Totalno savršeni godišnjak“ Liz Pišon u knjižarama od 20. oktobra
17.10.2019.
Iz popularnog serijala o dečaku Tomu Gejtsu stiže nova knjiga – „Tom Gejts – Totalno savršeni godišnjak“! Ako ste fan Toma Gejtsa, onda ovu knjigu neizostavno morate imati! U njoj vas očekuje mnooo...
više
hitovi laguninih stranih pisaca na sajmu knjiga 2019  laguna knjige Hitovi Laguninih stranih pisaca na Sajmu knjiga 2019.
17.10.2019.
Pripremite na vreme svoj spisak naslova za 64. Međunarodni beogradski sajam knjiga, koji počinje 20. oktobra!   Laguna vam kao i svake godine priprema pregršt novih izdanja. Predstavljamo v...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politkom korišćenja kolačiča.