Laguna - Bukmarker - Zašto biste pisali prikaz svake knjige koju pročitate? - Knjige o kojima se priča

Zašto biste pisali prikaz svake knjige koju pročitate?

Upravo ste završli sa čitanjem knjige. Bez obzira na to da li vam se svidela, nije dopala ili nešto između, možete napisati prikaz. Ne kažem da morate da postanete bloger (osim ako to ne želite) ili da morate da pišete prikaze kao što su vas to učili kad ste išli u školu. Možete napisati samo jednu rečenicu. Možda vaša razmišljanja staju na jednu stranu. Sve je to u redu i sve je dobrodošlo. Pisanje prikaza svake knjige koju pročitate ima dosta prednosti, kako za vas, tako i za samu knjigu (odnosno autora). A evo i zašto.

Pomaže vam da se setite svega što nikada ne biste zapamtili – uključujući i to da li ste je pročitali ili niste

Da li ste nekada bacili pogled na svoj profil na Goodreadsu i videli knjigu za koju ste mogli da se zakunete da je nikada ranije niste videli, ali koju ste, ako je verovati komentaru/prikazu koji ste napisali, zapravo pročitali? Kao neko koga pamćenje ne služi baš najbolje, moram da vodim evidenciju o tome šta čitam, pre svega da ne bih slučajno ponovo pročitala istu knjigu, ali i da bih mogla da iskoristim ono pročitano za posao. To je šira slika.

Čak i ako pretpostavimo da se savršeno sećate knjige koju ste pročitali, da li ćete se, kada neko želi da mu preporučite knjigu koja ima ohrabrujući kraj, u kojoj ne stradaju životinje ili u kojoj se pominje zabavna poseta cirkusu, setiti ovakvih detalja iz zapleta knjige koju ste nekada davno pročitali – ili, kao u mom slučaju, juče? Pa čak iako vam trenutno to tako ne izgleda, u budućnosti ćete verovatno sami sebi zahvaljivati zbog toga što ste napisali prikaz knjige koju ste pročitali, kada vam isti taj prikaz bude osvežio pamćenje.

Pronaći ćete knjišku zajednicu gde ćete moći da ćaskate o omiljenim knjigama

Možda ćete se, pišući prikaz, osećati kao da pišete u etar, ali na sajtovima kao što su Litsy i Goodreads možete pronaći zajednicu „prijatelja po knjizi“. Neko će možda ostaviti komentar u kome vam zahvaljuje za prikaz i objašnjava zašto mu je toliko pomogao. Ili su možda samo umirali od želje da sa nekim popričaju o knjizi, ali nisu znali nikoga ko je datu knjigu pročitao. To jest, nisu poznavali nikoga ko je pročitao knjigu sve do trenutka kada ste vi napisali prikaz.

Mnogi knjigoljupci nisu svakodnevno okruženi drugim strastvenim čitaocima, zbog čega je zaista divno kada pronađete mesto na kome možete da razgovarate sa ljudima koji su pročitali istu knjigu kao i vi ili se jednostavno raduju tome što će je pročitati. Možda vas samo jedan prikaz deli od početka novog „prijateljstva po knjizi“.

Omogućava vam da se zalažete za knjige

Upravo ste pročitali knjigu kojom ste oduševljeni i pitate se zašto je nisu pročitali i svi ostali ljudi na ovom svetu? Kažite im kako se osećate! Zahtevajte od njih da je pročitaju! Sve to spakujte u prikaz ili prosto napišite „OBAVEZNO PROČITAJTE!“. I to će se računati kao prikaz. Toliko je fantastičnih knjiga koje samo čekaju na svoje čitaoce, a upravo vi možete biti ta osoba koja će im pomoći da ih pronađu.

Velika je zabluda da su knjige sa malim brojem prikaza ili relativno skromnom ocenom „loše knjige“. Uglavnom se sve svodi na marketing, nedovoljno promovisanje ili „pogrešne“ ljude koji su je prvi pročitali i prvi napisali prikaz, a da im nije „legla“. Jeste li nekada naleteli na knjigu koju ljudi mrze iz dna duše i u njihovim prikazima naišli na komentare poput „baš je antipatična“ i „ima previše seksa“? Ako vam se dopadaju „antipatični“ glavni junaci i nemate nikakvih problema da čitate o „hopa-cupa“, onda će vam takvi prikazi zapravo pomoći da izaberete štivo koje vas zanima. Što me dovodi do sledećeg argumenta...

Vaš prikaz može biti vid upozorenja, kada je to potrebno

To što knjiga nije po vašem ukusu ne znači da nije po ukusu nekog drugog. Ukoliko, primera radi, vi ne uživate u ljubavnim trouglovima, a knjiga u kojoj se tako nešto opisuje vam nije po meri, vaš prikaz, u kome naglašavate da je knjiga dobra ali da jednostavno ne volite takvu tematiku, može i dalje pomoći drugim čitaocima da steknu pravi utisak. Prikaz je od koristi i kada su u pitanju knjige koje su se našle u pogrešnoj kategoriji, jer ih čitaoci tu svrstavaju iz određenih razloga. Međutim, ukoliko se po nečijem mišljenju knjiga ne uklapa u datu kategoriju, zbog čega će joj dati lošu ocenu, to zapravo nema nikakve veze sa samom knjigom. Zato će, na primer, vaš prikaz knjige koja je označena kao „ljubić“, ali nema srećan kraj, značiti ostalima jer će znati da šta da ne očekuju. Pišite o svemu tome kako bi knjige pronašle put do prave publike.

Podrška autorima

Ukoliko pratite autore na društvenim mrežama, onda ste sigurno bar jednom zapazili koliko im znači prikaz njihove knjige, jer smatraju da to ima veze sa algoritmom. Još nikada nisam naletela na konkretan dokaz tvrdnje da određeni broj prikaza automatski znači da ćete biti uključeni u algoritam, ali sam od mnogih pisaca čula koliko im pomažu i znače. Ovih nekoliko godina koliko se bavim knjigama, previše puta sam čula izjave poput: „Pročitaću knjigu samo ukoliko je dobila tu-i-tu ocenu i ukoliko ju je pročitalo toliko-i-toliko ljudi“, kao da takvi podaci garantuju da neće biti razočarani (što nije neka sigurna garancija!). Zato možemo poći od pretpostavke da pisanje prikaza knjige pomaže autoru, bilo da algoritam tu ima ili nema neku ulogu. Stoga, ukoliko želite da podržite pisce, izdvojte nekoliko minuta i napišite prikaz.

Znam da mnogi među vama smatraju da nemaju dovoljno vremena ili da nas svakodnevica previše opterećuje da bismo mogli da pišemo prikaze, ali to možete uraditi na aplikaciju na telefonu i iziskuje samo nekoliko minuta truda. A kada se u obzir uzme koliko vremena provodimo na telefonu i šta sve na njemu radimo, izgleda da pisanje prikaza ipak ne zahteva preveliki angažman.

Autor: Džejmi Kanaves
Izvor: bookriot.com
Prevod: Milan Radovanović