Laguna - Bukmarker - Vratimo ljudima saosećanje – održana promocija knjige „Vir“ Filipa Čolovića - Knjige o kojima se priča

Vratimo ljudima saosećanje – održana promocija knjige „Vir“ Filipa Čolovića

Promocija knjige „VirFilipa Čolovića održana je 23. maja u prepunoj knjižari Delfi SKC. O ovoj knjizi su, pored autora, govorili glumac Tihomir Stanić i Dubravka Dragović Šehović, urednica knjige.

Autoritativna vlast, bahata i samozadovoljna, sveprisutna ali nedodirljiva, drži u stegama pokornosti građane koji su s vremenom odustali od želje da budu slobodni i potrebe da se poštuju njihova osnovna prava. Osećanje bespomoćnosti gospodari Ostrvom. (Ne)pristajanje na ovakav način življenja ima visoku cenu, što će Vir, centralni lik ovog antiutopijskog romana, osetiti na sopstvenoj koži.

„Većina ovde prisutnih zna o čemu snimam i pišem poslednjih deset godina i ovaj roman je, iskreno se nadam, knjiga kojom zatvaram za mene izrazito bolan ciklus književnog bavljenja temom koja prevazilazi snagu literature“, rekao je Filip Čolović, aludirajući na temu kojoj je posvetio poslednju deceniju, od kada je 2013.  krvnički ubijen njegov brat. „Nakon ’nesrećnog slučaja’, kako u romanu pravosudni organi nazivaju sve ono što se dešavalo, usledio je sudski proces, nadrealan i jeziv, u najmanju ruku poput Kafkinog. Svestan sam da će mnogi ljudi čitati ovu knjigu u distopijskom ključu, što je sasvim u redu, i sâm sam tome doprineo, dodajući apsurd, praveći ironičnu distancu, ali ono što razlikuje ovu distopiju od svih ostalih je što je ona doživljena. Poglavlja idu od 10 do 1, kao svojevrsno odbrojavanje koje vodi do poslednjeg pasusa, odnosno ponovnog prodiranja svetlosti na Ostrvo, ali do toga neće doći bez žrtve“, rekao je Čolović.

Urednica knjige Dubravka Dragović Šehović smatra da je Filip napisao izuzetan roman. „Ovo je fantastična satira, znali vi za strašnu priču koja je obeležila Filipov život ili ne. Sve je u ovoj priči prepoznatljivo, a tako uvijeno u rukavice, na fini način zatamnjeno. Ovaj roman je otrežnjujući. Filip bi rekao da je junak Vir bespomoćan, ali je on i fantastično uporan, sve vreme ostaje dosledan svojoj priči, ne želi da sistem od njega pravi budalu. Na relativno malom broju strana Filip je rekao toliko toga i toliko otvorio tema da je to fascinantno, uz jedan sjajan stil, fenomenalno razvijene rečenice i priču, od desetke do jedinice.“

Na pitanje kako je on doživeo roman „Vir“, Tihomir Stanić je slikovito odgovorio ugovorom za kupovinu prava na ekranizaciju romana. „Mnogi ljudi koji budu čitali ovu knjigu lakše će prepoznati sopstvenu otupelost na sve nakaradnosti sistema i društva. Meni je ova knjiga osvestila mnoge stvari, a poznajem Filipa i bio sam upoznat sa temom, koje jednostavno ne primećujem. Svest o sebi samima, otupljenima u vremenu u kojem živimo, neophodna je svima nama i ovaj roman čini mnogo u tom pravcu, i zato hvala Filipu.“

„Voleo bih da ova knjiga probudi saosećanje u čitaocima, jer će osetiti mučninu koju oseća moj junak godinama. Bilo bi dobro da obratimo pažnju na naše komšije, prijatelje, porodicu, da malo više osluškujemo druge, ako možemo i da pomognemo, smatram da je to vrlo važno u ovom vremenu kada smo otuđeni. Tako nešto će biti od koristi i za društvo, treba da učinimo da buduće generacije budu pametnije od nas, a prvi korak ka tome može biti i ova knjiga, koja će probuditi, osvestiti, trgnuti, i možda vratiti trunku zaboravljenog saosećanja“, završio je Filip Čolović.

Knjigu „Vir“ možete naći u svim Delfi knjižarama, Laguninim klubovima čitalaca, onlajn knjižari delfi.rs, kao i na sajtu laguna.rs.