Laguna - Bukmarker - Velikić: „Kolumne su moj ventil!“ – Predstavljena knjiga „Bratstvo po mrlji“ [video] - Knjige o kojima se priča

Velikić: „Kolumne su moj ventil!“ – Predstavljena knjiga „Bratstvo po mrlji“ [video]

Promocija nove knjige Dragana Velikića „Bratstvo po mrlji“ održana je 24. jula u Delfi Caféu u SKC-u. I pored kišovitog i sparnog vremena u knjižari se okupio veliki broj poklonika Velikićeve književnosti i novinara.

O esejima nagrađivanog pisca, kojima ukazuje na svakodnevne političke pojave u Srbiji, govorili su novinarka Danica Vučenić, pisac Marko Vidojković i autor. Veliko iznenađenje za sve prisutne a posebno za Dragana Velikića bio je neočekivani dolazak novinara i pisca Miljenka Jergovića koji je napisao pogovor za knjigu. U publici su bili i pisac Filip David, karikaturista Dušan Petričić, Saša Janković i mnogi drugi.

Miljenko Jergović je na početku svog izlaganja istakao kako je Velikić „neizlečivo pristojan i uljudan čovek, ali i takav autor. On piše iz te svoje spisateljske tačke gledišta na šokantno pristojan način. To je važna stvar, jer je psovka u Srbiji dominantna, revolucionarna i građanska gesta. Ovde se vlast imperativno psuje, čak i najpristojniji Srbi su bili psovači vlasti još od Branislava Nušića do Radomira Kostantinovića“. Za Jergovića Velikić je čudo! „On je čovek koji naprosto ne psuje i to je deo njegovog totalno apartnog temperamenta, i to je ono što je najneobičnije, najšokantnije, možda čak i najljekovitije u ovoj knjizi. On je individualac koji protiv sebe ima sve, a zapravo se ponaša kao pravi džentlmen, kao da je ceo svet na njegovoj strani“, završio je Jergović.

Danica Vučenić je ovu zbirku kolumni pročitala u dahu i to na dva načina, kao čitateljka romana, ali i kao novinarka. „Ono što me fascinira je da Dragan Velikić ima mnogo više talenta da prepozna vest nego mnogi novinari na našoj medijskoj sceni. On razotkriva, razobličava, opisuje i kritikuje visoku politiku na malim primerima u kojima svako od nas može da se prepozna.“ Danica je naglasila da knjiga „Bratstvo po mrlji“ „nije samo serijal kolumni i eseja, već ozbiljno napisani novinarski komentari koje je pisala osoba sa ozbiljnim novinarskim integritetom, a to je ono čega u Srbiji danas nema ili ga ima jako malo“.

„Nasuprot Velikiću, ja kao živa psovka, mogu samo da se divim njegovom finom i diplomatskom stilu. On na jedan gospodski, fenomenalan način objašnjava koliko smo truli i koliko smo pali“, kaže Vidojković. „Njegove kolumne će ostati kao svedočanstvo ovog vremena, jer su pisane takvim jezikom koji će svako normalan u budućnosti da shvati. On ova užasna vremena opisuje za sva vremena“, rekao je Marko.

Dragan Velikić je istakao da ovim tekstovima želi da pomeri nešto u čitaocu i da ga navede da razmišlja. „Pokušavam da neke fenomene objasnim i sebi i čitalačkoj publici. Ovi tekstovi su komentar na svakodnevicu i u tom smislu jesu važni. Ja prvo volim da čitam kolumne drugih pisaca, publicista, novinara, i to mi puno znači, tako mi je osmišljeniji život.“

Podnaslov knjige je „Hronika jednog odustajanja“. „To je odustajanje od mišljenja i samim tim vi sebe dovodite u pasivnu situaciju. Vi jednostavno podnosite život, živite naslove i sve ono što vam se servira, a čovek koji je odustao od sopstvenog mišljenja odustao je i od života“, rekao je autor.

Velikić svojim stvaralaštvom pripada srednjoevropskoj književnoj tradiciji i u njegovim romanima veoma jasno se preslikava epoha. Velikićeva proza lišena je svakog feljtonizma. „Čovek koji se bavi ovim poslom ne može da bude dve trećine u nečemu. Ili jeste ili nije u tome. U mojim romanima postoje koordinate, prostor i vreme, to su konzervirani svetovi, ali mi je publicistika zaista bitna, jer ja reagujem i u ciklusima je pišem, te se tako oslobađam svega što me u našoj svakodnevnici iritira i muči. Kolumne su moj ventil, moja zova u koju duvam i govorim da su u cara Trojana kozje uši“, zaključio je Velikić.

Knjigu „Bratstvo po mrlji“ možete pronaći u svim knjižarama Delfi, Laguninim klubovima čitalaca, online knjižari www.delfi.rs i na sajtu www.laguna.rs.