Laguna - Bukmarker - Prikaz trilera „Spisak zvanica“: „Lagano“ štivo inspirisano Agatom Kristi - Knjige o kojima se priča

Prikaz trilera „Spisak zvanica“: „Lagano“ štivo inspirisano Agatom Kristi

U svetu koji je opsednut novim trendovima ponekad najpametniji način da se istaknete jeste povratak osnovama. Britanska autorka Lusi Foli stekla je slavu trilerima u kojima je upravo to primenila. „Spisak zvanica“ je odličan spoj romana inspirisanog Agatom Kristi i savremenog psihološkog trilera. Kao pravi primer „nemogućeg zločina“ i po meri svakog savremenog čitaoca, ovo je priča koja se bavi tajnama – među supružnicima, partnerima, braćom i sestrama – i njihovim sukobom sa smrtonosnim ishodom. Sa radnjom smeštenom na ostrvu koje je prilično udaljeno od irske obale, „Spisak zvanica“ čitaocima omogućava ekskluzivni pristup jednoj od najiščekivanijih žurki godine: venčanju moćne urednice digitalnog časopisa i „zlatnog dečka“ sa TV-a. Venčanje je isplanirano do savršenstva; jedini nepredvidljivi faktor je, pogodićete, spisak zvanica. Da li će ovo okupljanje starih prijatelja, drugova iz razreda i porodice proći onako glatko kao što se mlada i mladoženja nadaju? Ili će stare tajne i sukobi promoliti svoje ružne glave? Kad oluja zarobi svatove na ostrvu, napetost će narastati sve dok neko ne završi mrtav. Sa istančanim osvrtom na visoku modu i tajne sa visokim ulozima, kao i odgovarajućom strukturom i inspiracijom poput onih u tradicionalnim kriminalističkim romanima, „Spisak zvanica“ je savršen podsetnik zašto klasici nikada ne izlaze iz mode.

Knjige Lusi Foli možemo sagledati kao moderna „lagana“ štiva napisana u duhu Agate Kristi, ali sa malo više drame i mnogo spisateljskog dara. Lusi Foli pisanju trilera pristupa na sebi svojstven način (uspostavljen u odličnom krimi prvencu „Hajka“, a zatim utvrđen u ovom romanu), koji se ogleda u istančanoj mešavini klasične postavke zločina, zlih i ponekad zaista gadnih likova i sklonosti ka drami. Zamislite da čitate mešavinu romana Agate Kristi i trač-rubrike u tabloidu: to je najbolji način na koji mogu da opišem romana Lusi Foli, i to u najboljem mogućem smislu. Njena dela su namenjena istinskim ljubiteljima trilera inspirisanih klasičnim krimićima, jer odražavaju njihovu atmosferu. To su pametno osmišljene misterije sa veoma zapetljanim zagonetkama, ali su takođe i neodoljive životne drame potkrepljene psihološkom napetošću, dostojne da ih progutate u jednom dahu.

U „Spisku zvanica“ Folijeva je modernizovala klasičnu temu „nemogućeg zločina“. Mesto radnje: ostrvo poprilično udaljeno od obale, lokalitet koji proganja duh mračne prošlosti – mesto s atmosferom savršenom za misteriozna dešavanja. Likovi: „zlatni par“, žena koja vodi veoma uspešan digitalni časopis i njen budući muž, muškarac koji velikom brzinom postaje TV ikona, zahvaljujući glavnoj ulozi u rijalitiju o preživljavanju u divljini. I ne zaboravimo njihovu širu porodicu i prijatelje – nešto više od stotinu njih dolazi na ostrvo u trenutku kada naša priča počinje. Povod: venčanje našeg zlatnog para, događaj na kom su naša mlada i njen izbirljivi planer venčanja neumorno radili, bez ijednog previđenog detalja – od menija za večeru do mirisa sveća koje će biti zapaljene tokom prijema. To bi trebalo da bude događaj o kome će se pričati širom zemlje... a možda će tako i biti, samo ne iz razloga koji naši mlada i mladoženja zamišljaju. Kako se svatovi okupljaju, ponovo se rasplamsavaju davno prekinuta prijateljstva i flertovanja, dok tenzija koja je dugo bila potisnuta ne počne da izbija na površinu. Tokom vikenda takva tenzija će prerasti u nasilje, a jedna osoba će do kraja priče biti mrtva. Ko će biti žrtva? Ko je ubica? Koji će biti motiv za ubistvo? Pred vama je nova vrsta krimića – onog u kom se zločin ne dešava skoro sve do samog kraja knjige. Saznanje šta će se dogoditi – i sočna drama koja nastaje dok se približavamo smrtonosnoj prelomnoj tački – lagano će navoditi čitaoca kroz ovu neodoljivo napetu priču.

Iako su dva junaka centralna za priču (naši mlada i mladoženja), ona nije samo na njih ograničena. Susrećemo čitav niz zlokobnih figura, a Folijeva na sjajan način razjašnjava pozadinske priče brojnih zvanica kroz besprekornu upotrebu različitih  pripovedača koji se smenjuju. Nevesta, deveruša, planer venčanja, pratilac osobe koja je pozvana na venčanje, pa čak i mladoženjin prijatelj iz detinjstva naizmenično ispredaju priču. Uz stalnu promenu perspektive pripovedanja čitaoci se postepeno približavaju šokantnim istinama koje se nalaze u srži ove priče. Naizmenični pripovedači mogu lako zbuniti čitaoca, ali ih Folijeva maestralno prepliće: pripovedači koje ona bira i način na koji im se životi ukrštaju čine ovu knjigu izuzetno privlačnom za čitanje. S obzirom na to da poglavlja nesmetano teku i elegantno se nastavljaju na segmente prethodnih pripovedača, ova knjiga će bukvalno terati čitaoce da gutaju stranicu za stranicom. Ovakva struktura je izuzetno zabavna, a takođe je i od suštinskog značaja za naše konačno razumevanje centralne misterije ove priče. Pažljiviji čitaoci će polako otkrivati da autorka u različitim perspektivama pripovedača umeće sve tragove koji su potrebni da se zločin razreši. Možda ćete pomisliti da mlada i mladoženja najviše kriju, ali kako se ispostavlja, skoro svi na ovom venčanju imaju mračnu tajnu – ili mračne planove. U ovoj blistavoj, sjajnoj gomili ljudi svako bi mogao da bude osumnjičeni.

Iako se lako čita, ova knjiga krije i iznenađujuću težinu. Dok budete otkrivali tajne naših junaka, otkrićete i da veliki broj ovih muškaraca i žena sa sobom nosi teško breme. Veći deo ove priče jeste koncentrisan na prekomerni glamur, ali trenuci veselja vrlo brzo će se ispreplitati sa trenucima prave tuge. Ipak, to nikako ne znači da je ova knjiga uvrnuta ili uznemirujuća; ovo je prava knjiga za razonodu, puna veoma zabavnih momenata, „lagano“ štivo u pravom smislu te reči. Autorki treba da se oda priznanje što je uspela da u ovaj, prilično napet, narativ vešto uplete brojne teme koje će čitaocima biti relevantne – od bračnih izazova, preko duboke žalosti, do problema oko fizičkog izgleda... i još mnogo toga drugog. Likovi u ovoj knjizi su sve samo ne dopadljivi – samo nekoliko njih zaista izaziva saosećanje! – ali Folijeva uspeva da na fenomenalan način poveže njihove razuzdane ličnosti sa stvarnim, životnim izazovima.

„Spisak zvanica“ pruža neodoljiv čitalački doživljaj: ovo je priča o „nemogućem zločinu“ koji luksuzno venčanje iznenada pretvara u potpunu katastrofu. Ovo je priča sa pametno osmišljenom radnjom i mnoštvom sočnih tajni koje čitaoci usput otkrivaju.

Iako sam veliki obožavalac romana „Hajka“, za nijansu više mi se dopao ovaj. Premda slični po tonu i atmosferi, „Spisak zvanica“ ipak donosi uverljiviju, zamršeniju misteriju koju čitaoci treba da raspetljaju. Ovo je knjiga koju ćete progutati u jednom ili dva slasna zalogaja.

Izvor: crimebythebook.com
Prevod: Kristijan Vekonj