Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Leptirica“: Bol(ni)je od bekstva – suočavanje kao uslov pročišćenja i slobode - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Prikaz romana „Leptirica“: Bol(ni)je od bekstva – suočavanje kao uslov pročišćenja i slobode

Četvrti roman svestrane Aleksandre Veljović Ćeklić efektno upotrebljenom filmskom referencom i istom, kinematografski uzbudljivom tehnikom, ispituje nasleđene strahove i traume koje ne može zalečiti ni višedecenijska, prekookeanska razdaljina. „Leptirica“ počinje kao priča o potrazi vođenoj sa obe strane ogledala – lica i naličja nekada zajedničke sudbine, postepeno se razdvajajući, pa iznova stapajući u dva podjednako zamagljena i prošlim izoštrena gledišta.

„Sestra“ je pet godina mlađa, ona poslušnija, perspektivnija. Od 1985. kada su se poslednji put videle, vratila se rodnom gradu uprkos svim njegovim nedostacima. Ponajviše vezana prazninom i tugom ostavljenom iza begunice, izgradila je karijeru i novi dom, preuzevši na sebe brigu o majci nakon očeve brze i donekle neobjašnjive smrti. Oduvek svesna povlašćenosti, u sestri je ipak imala neprikosnoveni uzor, uviđala njene vrline i kobnu neuklopljenost.

„Sister“ živi u Kanadi. Od nestanka, nekoliko dana po punoletstvu, tegobno stečena nezavisnost vodila je izvojevanom prividu slobode. Postignut je novi identitet, uspešna poslovna priča, emocionalna ispunjenost, uz izuzetak redovnih poseta psihoterapeutu: Nadala sam se da ću kad odrastem i riješim se roditelja postati slobodna. Ali moj karakter, formiran pod prinudnom kontrolom, uprkos mojim zrelim godinama nije prilagođen životu odraslih.

Perspektiva starijeg deteta razotkriva mrak, prljavštinu i frustrirajuće nepravde odrastanja u bosanskom industrijskom gradiću, na margini, doslovnoj granici „mahale“ i rastućeg „centra“ (gradskog jezgra). Razlika u godinama dozvoljava joj i da bez idealizacije posmatra roditelje, komšiluk, (tada još samo) socijalni jaz među decom u školi, a kulturološki u kraju (primer je lokalna gatara i nadrilekarka Raza, čije metode poput salivanja strave mnogi još slede radije od medicinskih). Svoju kreativnost i stalno smišljanje drugačijeg scenarija (najčešće da je napuštena kći Ledene kraljice, što dobija pun smisao kada je život odvede u Severnu Ameriku) ne uspeva da ispolji u školi (nastavničko podrivanje, loše ocene, rano etiketiranje i ubijanje samopoštovanja pogrdnom odrednicom „tuka“), sledstveno čemu biva kažnjavana kod kuće. San o bekstvu jeste skupo plaćen, ali tim pre njegova realizacija postaje neminovnost.

Figura majke, rano udate privlačne konobarice, sa nelečenom postporođajnom depresijom kasnije kompenzovanom u vidu puta do abnormalne gojaznosti, na kraju i demencije, model je svih nesrećnih žena iz radničke klase, zauvek zarobljenih između tradicionalističkog provincijskog vaspitanja i aspiracija novog (malo)građanstva. Nesvesna grešaka koje pravi u (vaspitnim) koracima, pasivno-agresivno dominira brakom sa popustljivijim, petnaest godina starijim suprugom. Barem tako deluje.

Sivilo mahale u kome snovi devojčica predstavljaju jedini pokret, boju, signal za spasavanje, dočarano je veoma ubedljivo, mnoštvom referenci na onovremeni kulturno-istorijski kontekst. Jedna od prvih asocijacija koju budi naslov romana svakako je čuveni Kadijevićev horor film, odakle se (kroz činjenicu da starija, prerano ga pogledavši, sebi prilagođava priču o utvari ispod kreveta) razvija čitav psihoanalitički sloj uticaja, kao sredstvo prilagođavanja arhetipskih figura stasavanju i samospasavanju (zla maćeha, vila, veštica, itd.) Groteskna estetika naročito provejava kroz snove, pa tako uvodnu sliku predstavlja sestra kao porcelanska figura „među mnoštvom lažnog bečkog kičeraja“. Slična je vizuelizacija grada: uske, zmijolike ulice, čija je kaldrma oprana kišom svjetlucala kao krljušt, fabrički dimnjaci truju vazduh, pa je od zagađenih pluća jedino snijeg bio crnji, a toksičnija tek diskriminacija, posebno žena – nešto sasvim uobičajeno i prihvaćeno. Nije ni čudo što devojčice vole i sa nestrpljivom radošću dočekuju svaku vejavicu, pozdravljajući sneg kao sredstvo pročišćenja pod kojim se gubi svaka neravnopravnost.

Nove tehnologije i ljudi u životima junakinja otvaraju Pandorinu kutiju prošlosti, inicirajući kontakt uspostavljen putem Fejsbuka. Mada su upamćene, usvojene verzije bolnih događaja isprva u oštrom sukobu, za početak im je ista ozlojeđenost, isti ton. Dok prašina i simbolikom zaogrnuti sačuvani prizori padaju, izranja prošlost kao izvor istinskog horora, pri čemu motiv leptirice dobija pravo značenje. Od tog trenutka radnja je ogoljenija, svakako manje maglovita i komplikovana (što se odražava i na stilu pripovedanja), ali zato emotivno direktnija u novostečenoj jednostavnosti. Put, metaforički i doslovan, koji sestre započinju, vodi razgraničavanju realnosti od subjektivnih, olakšavajućih i zavaravajućih verzija, sve do prihvatanja objektivne istine. Takva kakva jeste, surova, ona je uslov neophodan da bi se izmirile: sa svime što je bilo; sa onima koje su ili koji su ih, makar i zbog želje da ih zaštite, lagali, napuštali; sa samim sobom. Teško je, ali katartično, kao što i čitanje, mada vas plaši ono što će sledeće poglavlje učiniti potpuno izvesnim, svejedno vuče napred i napred...

Knjiga Aleksandre Veljović Ćeklić tako prepliće tmurnu nostalgiju, misteriju, u nekim trenucima čak istinsku jezu, sa izbavljujućom moći da se sopstvo podigne, iznova izgradi ni iz čega, spasivši i sačuvavši samo ono što je zaista vredelo. Time „Leptirica“ prerasta u priču o važnim, sve manje tabuiziranim temama zlostavljanja, u kojoj je usled opšte tragike slabih ljudskih bića teško ikoga označiti kao potpuno krivog, ali i nedužnog, za nešto, kasnije ili pre učinjeno. Međutim, ovaj roman je, iznad svega, koliko god mračna i tužna – oda sestrinskoj ljubavi, povezanosti koju ni potisnute traume, daljina i vreme, nisu uspeli da obrišu. Za razliku od mraka u kome se razvijala (i postajala takva), pokazala je svoju neuništivost.

Autor: Isidora Đolović


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
omiljena akcija knjigoljubaca 3 za 999 od 7 do 26 maja  laguna knjige Omiljena akcija knjigoljubaca: „3 za 999“ od 7. do 26. maja!
26.04.2024.
Akcija koju najviše volite i uvek željno iščekujete, jer su tamo najbolji naslovi iz naše ponude – „3 za 999“ počinje 7. i traje do 26. maja 2024. godine, u svim Delfi knjižarama, kao i na sajtovima l...
više
laguna donirala važan uređaj institutu za majku i dete laguna knjige Laguna donirala važan uređaj Institutu za majku i dete
25.04.2024.
Jedna od važnih aktivnosti Lagune u prošloj godini, koja je bila u znaku obeležavanja četvrt veka postojanja, jeste odluka da sredstva namenjena proslavi jubileja preusmerimo u humanitarne svrhe. ...
više
uskoro na brodvej stiže i mjuzikl suludo bogati azijci video  laguna knjige Uskoro na Brodvej stiže i mjuzikl „Suludo bogati Azijci“ [video]
26.04.2024.
Popularni knjiško-filmski serijal se adaptira u mjuzikl na Brodveju. Džon M. Ču će biti zadužen za režiju muzičko-scenske adaptacije „Suludo bogatih Azijaca“. Za potrebe mjuzikla (u produk...
više
dženi kolgan božićna knjižara i čari škotskog duha laguna knjige Dženi Kolgan: „Božićna knjižara“ i čari škotskog duha
26.04.2024.
Škotska spisateljica Dženi Kolgan u razgovoru za Politiku otkriva čaroliju koja se krije iza njenog najnovijeg romana „Božićna knjižara“. Praznična knjiga škotske spisateljice Dženi Kolgan „Bož...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.