Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Iz čista mira“: Ko će pobediti? - Knjige o kojima se priča

Prikaz romana „Iz čista mira“: Ko će pobediti?

U romanu „Malo mržnje“, prvom tomu svoje najnovije trilogije Doba ludosti, Džo Aberkrombi nam je predstavio naredno razdoblje u istoriji sveta sa kojim smo se upoznali u trilogiji Prvi zakon. Industrijalizacija i razvoj tehnologije doveli su do krupnih promena, ali plodovi napretka nisu bili dostupni svima. Problemi siromašnih nisu nestali, nezadovoljstvo je raslo, plamen pobune je počeo da se razbuktava, a naši protagonisti su bili primorani da tragaju za svojim mestom u tom novom svetu i izaberu stranu kojoj će se prikloniti. Roman „Iz čista mira“ donosi nastavak ove priče, ali ovog puta otkrivamo šta se dešava kada situacija zaista izmakne kontroli.

Iako je svet u kome se odvija radnja novog romana i dalje sumoran i pun nasilja, u njemu ipak postoji šačica onih koji sanjaju o pravednijoj budućnosti i miru. Problem je u tome što većina ljudi plemenitih namera nije svesna činjenice da je mir najobičnija iluzija, i da vrsta mira kome težimo zavisi od strane novčića za koju smo se opredelili. Potpaljivači u Valbeku traže pravdu za potlačene, plemstvo kuje planove za građanski rat u Anglandu, a Sever ponovo balansira na oštrici noža. U ovim teškim vremenima formiraju se i neka neočekivana savezništva. Ali ko je tu zaista u pravu? Kome se može verovati? I što je najvažnije: ko će pobediti?

Gurnuti u nove uloge i zaokupljeni novim dužnostima, Orso, Leo, Savina i Rike moraće da odluče za koga i za šta zapravo žele da se bore. Došlo je vreme da naši mladi protagonisti odrastu! Prošli su dani kada su mogli da se kriju iza imena slavnih roditelja i sada svako od njih treba da izabere svoj put i počne da gradi sopstveno zaveštanje. Ni u jednom trenutku ne smemo izgubiti iz vida da je ovo knjiga Džoa Aberkrombija, što znači da imamo posla sa odlično osmišljenim, kompleksnim likovima, punim mana i kontradikcija. Našim junacima možda polazi za rukom da ubede sebe da postupaju ispravno, ali iza njihovih postupaka često se krije želja da izvuku nekakvu korist, ispune sopstvene ambicije ili sačuvaju ponos. Dešava se, naravno, i da postanu žrtve manipulacije, a ponekad jednostavno uživaju u haosu i krvoproliću.

Nisam bio oduševljen likom Savine dan Glokte ni dok sam čitao „Malo mržnje“. U međuvremenu se, nažalost, ništa nije promenilo. Nikada mi se nisu sviđale njene igre, ali drago mi je što sam ovog puta imao priliku da vidim i njenu ranjivu stranu.

Najnaivniji junak ove priče bio je Leo dan Brok, koji je, na prvi pogled, bio spreman da se bori za promene i pomogne običnim ljudima, ali se na kraju ispostavilo da je jednostavno bio željan akcije kojom bi razbio dosadu. Lik sa kojim sam najviše saosećao bio je Orso, koji je stoički podnosio težinu svoje krune i davao sve od sebe da donese ispravne odluke. Jedini problem je u tome što u ovom svetu nema istinski ispravnih odluka.

Ova istina je dobro poznata Gunaru Broudu, čoveku koji čini sve kako bi obezbedio novostečeno bogatstvo svoje porodice, trudeći se pritom da drži pod kontrolom svoju krvoločnu prirodu.

I na samom kraju, tu su moji ljubimci Rike, Izern i Tres! Ako Aberkrombi jednog dana odluči da im posveti zasebnu knjigu, biću mu večno zahvalan. Sa nestrpljenjem sam iščekivao poglavlja koja opisuju njihove dogodovštine. Naročito zanimljivo je bilo pratiti Rike, koja je posle nedaća sa dugim okom pokušavala da se uklopi u svet surovih Severnjaka. Zaista fascinantan lik.

Roman „Iz čista mira“ se razlikuje od ostalih knjiga iz ovog serijala. Aberkrombi je ovog puta odlučio da pažnju čitalaca preusmeri na političke intrige, što je u izvesnoj meri usporilo ritam pripovedanja. Iako nemam ništa protiv tog aspekta priče, ubeđen sam da mu niko ne bi zamerio da je ubacio još poneku akcionu scenu. Ali kao što sam već rekao, ovo je knjiga Džoa Aberkrombija, a to znači da su i scene u kojima se raspravlja o političkim manevrima i zakulisnim radnjama izuzetno zabavne i duhovite.

Kulminacija cele priče je zaista fenomenalna. Srce mi je sve vreme ubrzano lupalo, više puta mi je zastajao dah, bio sam šokiran! Smatrajte se upozorenim: knjige Džoa Aberkrombija su opasne po zdravlje!

Autor: Nils Šukla
Izvor: fantasy-hive.co.uk