Laguna - Bukmarker - Prikaz romana „Forest Gamp“: Neponovljiva priča neobičnog junaka - Knjige o kojima se priča

Prikaz romana „Forest Gamp“: Neponovljiva priča neobičnog junaka

Roman po kojem je snimljen jedan od najboljih filmova svih vremena „Forest GampVinstona Gruma oduševio je bukstagramerku Tijanu Marjanović (@taste_column) i visoko se kotirao u njenoj knjizi utisaka ne samo za ovu čitalačku godinu već uopšte.

„Forestu Gampu“ sam se radovala od trenutka kad se pojavio na Laguninom sajtu u odeljku U pripremi. Veoma sam želela da ga pročitam, a o knjizi sam znala samo da ima kultni status i da je pretočena u čuveni film sa Tomom Henksom u glavnoj ulozi. Ovakvo (ne)znanje je bilo idealan kamen temeljac za moju ljubav prema romanu.

Gamp je narator romana. Njegov lik je osmišljen tako da čitalac shvati da su ostali junaci u njegovom životu samo prolazni jer je sam sebi dovoljan. Odmalena nosi teret života sa dijagnozom idiota, s obzirom na to da mu je IQ 75, i uvek je tretiran kao – poseban. On ima posebnu samohranu majku, posebnu školu, posebnu poziciju u fudbalskom timu. Da, Forest je čovek sa hendikepom, ali je istovremeno čovek sa mnogo talenata. I kao takav, otisnuće se u avanture širom sveta. Od fudbalera i muzičara, preko vojnika sa ordenom, genija za fiziku koja će mu omogućiti nezaboravan put, do modernog Robinsona Krusoa, borca, glumca i uzgajivača rakova, na tek dvesta i nešto stranica ovaj junak i ova priča će vam probuditi najrazličitija osećanja.

Napisan kao drama sa primesama komedije, roman nam slikovito govori i o neiskvarenosti u svetu odraslih, a opet i o tome kako ima onih koji će iskoristiti nečiju dobrodušnost. Naravno da je Forest, čistog srca i ružičastog pogleda na svet, na meti svih onih koji o to mogu da se okoriste. U svoj toj ljudskoj tami on je prikazan kao poslušno dete koje obitava u telu odraslog čoveka i ne shvata šta se zapravo u određenom trenutku desilo. Već u narednom, isti taj Forest zablista u svoj svojoj skrivenoj genijalnosti toliko da čitalac zanemi i/ili se slatko nasmeje. Toliko puta sam se glasno smejala uz njegove dogodovštine da nisam mogla da verujem da je takav smeh uspela da prouzrokuje pisana reč. Svakako, Forest će mnogo puta i zabrljati, što će nas podsetiti da postoji mnogo surovih ljudi.

Radnja romana počinje šezdesetih godina 20. veka i obuhvata i period fame oko putovanja na Mesec, hipi komune, Vijetnamskog rata… Dobijamo uvid i u politički razvoj tadašnjih Sjedinjenih Država, u rasizam u punoj snazi. Roman pruža bitne životne lekcije i čini mi se da je autor imao jasnu viziju prilikom pisanja – kako da svaku goruću temu prenese na papir u necenzurisanoj verziji. Ove teme jesu umnogome škakljive, ali o njima se ipak diskutuje sa poštovanjem.

Javno mnjenje je puno predrasuda prema mentalno obolelim osobama i smatra ih agresivnim i nepredvidljivim, pa samim tim i društveno nepoželjnim. Iako katkad zaista nepredvidljiv, Forest Gamp ruši stereotipe. Karakter mu je nevin kao u deteta, velikog je srca i spreman da pomogne i neznancu.

Njegovo srce je i zaljubljeno srce. Forestov put se često ukršta sa putem Dženi Kuran, devojčice iz susedstva, koja izrasta u tipičnu mladu lepoticu. Čak i kada je na drugom kraju sveta, njegove misli se uvek vraćaju njoj. I oni zaista doživljavaju posebnu priču – iskreno prijateljstvo, poseban oblik ljubavi i strasti, ni nalik nečemu o čemu ste već čitali. I to je zapravo ono najlepše što se može reći o romanu „Forest Gamp“ – neponovljiv je.

Najlepše što nam književnost pruža je učenje i širenje vidika, a ovakva priča, sigurna sam, svakog nauči nešto novo. Odiše kvalitetom, svaka stranica je opipljiva i „govori“, a na kraju biste je i slatko zagrlili. Visoko se kotira u mojoj knjizi utisaka ne samo u prethodnoj godini već uopšte. Jerbo, jedan je Forest Gamp, odlikovani vojnik i poznanik predsednika. Ne jednog, već dvojice. Jerbo, jedan je i neponovljiv. A ovo „jerbo“… čitajte u romanu.

Autor: Tijana Marjanović
Izvor: časopis Bukmarker, br. 15