Laguna - Bukmarker - Prikaz knjige „Znaš ti ko sam ja“ Ramani Durvasule - Knjige o kojima se priča

Prikaz knjige „Znaš ti ko sam ja“ Ramani Durvasule

Od svih zanimljivih informacija koje sam pročitao u najnovijoj knjizi dr Ramani Durvasule, jedan podatak mi nikako ne izbija iz glave: Oksfordski rečnik je 2018. za reč godine proglasio reč „toksično“.

Razlog zbog koga se reč uopšte našla na listi nominovanih bilo je to što su ljudi tokom te godine u internet pretraživače masovno ukucavali fraze „toksična muževnost“, „toksične veze“, „toksični ljudi“ i „toksična kultura“. Izgleda da je jako veliki broj radoznalaca želeo da sazna kako se toksičnost ispoljava u svakodnevnom životu. Očigledno je, dakle, da interesovanje za teme kao što su narcisoidnost i toksično ponašanje u poslednje vreme rapidno raste, a dr Durvasula je, na našu sreću, ekspert u toj oblasti. Da stvar bude još bolja, ona živi u Los Anđelesu, svetskoj prestonici narcisoidnosti, što joj je omogućilo da ljude koji su predmet njenog istraživanja posmatra izbliza – u prirodnom staništu.

Namera dr Durvasule, naravno, nije bila da kritikuje takve ličnosti, već da najširoj čitalačkoj publici objasni narcisoidnost kao obrazac ponašanja koji nije zdrav ni za narcise ni za ljude iz njihovog okruženja. Njeni uvidi će nam pomoći da bolje razumemo kulturu koja već decenijama nonšalantno prihvata i nagrađuje sve oblike narcisoidnosti i toksičnosti, ali i da naučimo da se sa ovim pojavama nosimo na najispravniji mogući način.

Iako je reč o nešto debljoj knjizi, ne brinite, „Znaš ti ko sam ja?“ nije klinički priručnik. Dr Durvasula rezultate svoje obuhvatne analize izlaže jasnim, jednostavnim rečnikom, pokazujući pritom zadivljujući nivo empatije i razumevanja, što je od presudnog značaja za jednu ovakvu temu. (Spreman sam da se opkladim da je većina onih koji će pročitati ovu knjigu na sopstvenoj koži iskusila posledice toksičnog ponašanja narcisa.)

„Znaš ti ko sam ja“ je već druga knjiga koju je ova autorka posvetila problemu narcisoidnosti. Njena prva (i moja omiljena) knjiga o ovoj temi nosi naslov „Otići ili ostati: Kako preživeti vezu sa narcisom“ i u njoj dr Durvasula pomaže čitaocima da identifikuju narcisoidne obrasce u intimnim vezama, dobro razmisle o opcijama koje su im na raspolaganju i na kraju odluče da li da prekinu vezu ili ne.

Moram priznati da do 2018. godine nisam imao pojma ko je Ramani Durvasula i, iskreno govoreći, nije me bilo preterano briga za narcisoidnost – ako sam o njoj uopšte i razmišljao. Stvari se, međutim, ne odvijaju uvek onako kako smo planirali i u leto 2018. došlo je do neočekivane promene u mom ličnom životu. Kako bih pronašao objašnjenje za ono što se dogodilo, učinio sam ono što većina savremenih ljudi čini kada se suoči sa nekim problemom – obratio sam se za pomoć Guglu. U pretraživač sam ukucavao grupe reči koje su opisivale moja iskustva i osećanja i ubrzo sam počeo da prepoznajem obrazac. U rezultatima pretrage redovno se pojavljivala reč „narcisoidnost“ – Jutjub klipovi o narcisoidnosti, blogovi o narcisoidnosti, knjige o narcisoidnosti, podkasti o narcisoidnosti. Odlučio sam da ih proučim i preda mnom je postepeno počelo da se ukazuje rešenje problema koji me je mučio.

Krajem 2018, među najpopularnijim rezultatima pretrage na Jutjubu pronašao sam klip pod naslovom „Razgovor sa stručnjakom za narcisoidnost“ i to je bio početak mog indirektnog poznanstva sa dr Durvasulom. Posle niza veoma informativnih video zapisa prešao sam na njene članke u različitim časopisima, a zatim i na knjigu „Ostati ili otići“. Moja potraga za odgovorima urodila je plodom; konačno sam na jednom mestu pronašao sve što sam želeo da saznam. Imao sam utisak da je ta knjiga napisana za mene lično i da njena autorka zna sve o nedaćama koje su me zadesile. I ne samo to – osetio sam olakšanje, jer sam shvatio da postoji rešenje.

Knjiga „Znaš ti ko sam ja“ mogla bi se nazvati nastavkom dr Durvasulinog projekta edukacije javnosti o fenomenu zvanom narcisoidnost. Ona je ovog puta odlučila da se pozabavi narcisoidnošću i toksičnošću kao destruktivnim silama čije se pogubno dejstvo ne oseti samo u vezama, već i u svim drugim aspektima našeg života – poslu, porodici, prijateljstvima i svemu što nas okružuje. Veoma je važno da budemo svesni činjenice da je ovde reč o stvarnom psihološkom obrascu, koji je veoma stabilan i otporan na promene, i da se jednom za svagda oslobodimo iluzije da nam svi ljudi u našem životu žele dobro.

Ova knjiga nas uči da sačuvamo zdravlje i životni mir tako što ćemo svoje poverenje i empatiju pokloniti onima koji ih zaista zaslužuju. Dr Durvasula želi da prestanemo da prinosimo sebe kao ljudske žrtve narcisima ovog sveta. To ćemo najlakše postići tako što ćemo dovesti u red vlastiti život i naučiti da budemo najbolja verzija sebe samih. A kada ispunimo ove ciljeve, bićemo spremni da se suočimo sa narcisima iz najbližeg okruženja.

Autor: Stiven Surman
Izvor: stevensurman.com