Laguna - Bukmarker - Prikaz knjige „Sahranite mi srce kraj Ranjenog kolena“ - Knjige o kojima se priča

Prikaz knjige „Sahranite mi srce kraj Ranjenog kolena“

Dugo mi je trebalo da ovo pročitam.

Nije to bilo dosadno štivo, daleko od toga. Pre bih ga opisao kao uznemirujuće, a činjenica da svako poglavlje sledi isti šablon čini ga još težim. Od početka znate kako će se svaka glava završiti, a ipak se nadate da neće.

Knjiga Dija Brauna treba da bude obavezna literatura za svakog američkog državljanina i za svaku osobu koja razmatra da aplicira za američko državljanstvo. Ovo delo govori istinitu priču o nastanku Sjedinjenih Američkih Država. Nasuprot onome što se često tvrdi, ova zemlja nije izgrađena na hrišćanskim principima slobode već na onome na čemu je izgrađena svaka druga, uključujući i moju – na ugnjetavanju i pohlepi. Nije to ono što me muči, nisam toliko naivan. Zapravo ono što mi unosi nemir jeste to kakav je ovo šamar svim pričama koje sam čuo o tome kako se osnivanje SAD drastično razlikuje od načina osnivanja svih ostalih nacija. Ovaj aksiom bi trebalo da potkrepljuje tvrdnju da SAD u modernom svetu zaslužuje položaj globalnog arbitra pravde.

Katalog zločina protiv čovečnosti koji je Braun predstavio krajnje je jeziv, ali ono što me je najviše šokiralo jeste gde zapravo leži krivica. Prvobitno sam mislio da su američke domoroce tlačili i zbrisali naseljenici, farmeri, rudari i plaćenici, uobičajeni skup likova sa ulica Divljeg zapada. Iako su ovi ljudi sigurno povukli obarač u više navrata ono što mi je najviše upalo u oči jeste koliko su puta američka vlada i vojska izdale ponosne i sjajne ljude ovog kontinenta. Kršili su obećanje za obećanjem i izrekli neverovatnu količinu laži na račun domorodaca, sve zarad koristi svoje nacije. Ovo je sramotna pripovest o pohlepi koja je oblikovala SAD u naciju kakva je danas.

Najgore od svega jeste što se Braunova knjiga izdaje i štampa već 35 godina, a da za sve to vreme prosečan Amerikanac nema gotovo nikakvu svest i saznanje o tome kako je njihova država zapravo nastala. Zapad uopšte nije osvojen, ukraden je ekspresno! Ovo je ponižavajuća optužnica za one koji tvrde kako je to najveća nacija koju je svet ikada video. Ako je ova teorija tačna onda uistinu možemo reći da je čovečanstvo pokvareno do srži. Zemlja slobodnih više nije dom hrabrih.

Ovu knjigu prvi put sam pročitao davnih dana, na univerzitetu. Uznemiravajuće delo bilo je prepuno činjenica koje su mi probudile savest. Odlučio sam da je pročitam ponovo kako bih video da li će mi se reakcija promeniti tokom godina. Slomila mi je srce i tada i sada. Previše puta sam je ostavio nakon nekoliko poglavlja i završio u suzama. Grozno je što je ovo istinit prikaz metodičkog uništavanja američkih Indijanaca. Zaboravite sve što ste videli u vestern filmovima, ovo je izveštaj vlade o nameri da iskoreni američke domoroce.

Videćete kako su Indijanci u početku mirno predali zemljišne posede, kao što je i bilo traženo, ali se beli čovek iznova vraćao zahtevajući sve više. Bili su prinudno dovedeni u položaj u kom su morali da se suprotstave i hrabro stanu iza onoga što im je ostalo. Odmazda vlade stigla je u vidu naredbe o sistematskom klanju domorodaca. Saznaćete da su prakse pripisivane Indijancima, poput skalpiranja, prvi izveli beli vojnici. Otkrićete da su bili narod poput belaca, sa svojim porodicama, zajednicama, vođama, kućnim ljubimcima i da su živeli mirnim životom.

Ovo je pripovest koja će vas šokirati i rastužiti, ali prevashodno naterati da preispitate svoje stavove o ljudima koji se i danas bore za svoje nasleđe. „Sahranite mi srce kraj Ranjenog kolena“ se mora naći na listi knjiga koje svako mora jednom da pročita i smatram je obaveznom literaturom za svakoga od nas.

Izvor: Goodreads.com
Prevod: Vojislav Teofilović