Laguna - Bukmarker - Prikaz knjige „Krv na snegu“: ubica mekog srca - Knjige o kojima se priča

Prikaz knjige „Krv na snegu“: ubica mekog srca

Ulav je romantična duša. Satkan je od stidljivosti i prevelike doze romantike. Živi sasvim sam u malom iznajmljenom stanu, nedovoljno velikom da njega stane više od nekoliko knjiga. Zato je Ulav primoran da čita samo one knjige koje pozajmi iz biblioteke. A Ulav obožava da čita književne klasike čije citate nepogrešivo precizno koristi da opiše brojne životne situacije u kojima se nalazi. Trenutno, po ko zna koji put, čita „Jadnike“ Viktora Igoa.

Previše je sramežljiv da bi prišao devojci koja mu se dopada. U pitanju je gluva i ćopava Marija Mirijel koja radi kao kasirka u supermarketu i kojoj je Ulav jednom prilikom pomogao i kojoj i dalje, skrivajući se u senci, pomaže. Osim Marije u njegovom životu nema mnogo drugih žena. Tu je još i njegova mama, žena koja je svom sinu u nasleđe ostavila dovoljno ljubavi i romantike za ceo život zbog koje se ovaj veoma lako zaljubljuje.

I sada se Ulav zaljubio u suprugu svog gazde Danijela Hofmana. Gospodin Hofman je privatni preduzetnik koji se bavi uvozom i distribucijom nedozvoljenih opojnih sredstava kao i koordinacijom između ponude i potražnje na tržištu telesne ljubavi kao i posredovanjem između onih koji pružaju ljubavne usluge i njihovih klijenata. Da nije konkurencije u vidu ribara Ribara gospodin Hofman bi bio monopolista u Oslu. I sada iz nekih razloga želi da se, na lakši način od razvoda, oslobodi svoje prelepe supruge. A koga će da angažuje za ovaj posao nego svog najboljeg stručnjaka za overavanje. U pitanju je naš emotivni i nežni Ulav. Ulav je najbolji stručnjak za overavanje kojeg je Oslo ikada video. Mnogi zaposleni kod uvaženog ribara Ribara uverili su se u Ulavovu efikasnost. Bilo je to nešto poslednje u šta su se uverili u životu.

Ulav dakle mora da overi Korinu Hofman. Ženu u koju se zaljubio istog trena kada ju je video. Ženu zbog koje je upravo overio gazdinog sina. Ženu zbog koje je morao da se odrekne unosne karijere i sa kojom sada mora da beži ako želi da sačuva svoju i njenu glavu na ramenima, a možda i da proda dušu samom ribaru Ribaru. Približava se Božić, pravo vreme za porodične radosti, poklone i ljubav. Uprkos snegu koji neprekidno pada nad Oslom čini se da ovaj Božić neće biti beo kao u čuvenoj pesmi.

Priča „Krv na snegu“ ispričana je u prvom licu. Ne bi bilo razloga da ne poverujemo u ono što pročitamo da romantični zaljubljenik u književnost kakav je Ulav ne voli da i sam izmišlja priče koje pripoveda. Da li možemo verovati svemu što čujemo od njega? Da li on može poverovati svemu što čuje od drugih? I šta je, zaboga, prava istina?

Ovo su neka od pitanja na koja će čitaoci pokušati da pronađu odgovor čitajući novi roman slavnog norveškog pisca Jua Nesbea. „Krv na snegu“ predstavlja svojevrsnu spisateljsku igru u kojoj se autor poigrava žanrovima i konvencijama, lutajući od romantične bajke do klasične gangsterske nordijske noire storije, koristeći humor, ironiju, fragmente književnih, stripskih i filmskih klasika kako bi nam ispričao (ne)svakidašnju na sasvim novi način.

„Krv na snegu“ nije previše obimna knjiga (148 stranica) koja „pati“ od nedostatka Harija Hulea, najslavnijeg detektiva (ako ne računamo Everta Bekstroma) kojeg je skandinavski triler ikada video. Ova „patnja“ se odnosi samo na ljubitelje slavnog detektiva budući da je „Krv na snegu“ zaista zadivljujuća i osobena priča sa upečatljivim glavnim junakom i njegovom pričom koju pokušava da nam ispriča, a u koju mi pokušavamo da (ne)poverujemo.

„Krv na snegu“ je prvi deo trilogije o Ulavu Johansenu koju je Ju Nesbe 2013. godine objavio pod pseudonimom Tom Johansen dok je nastavak „Ponoćno sunce“ potpisao svojim imenom i prezimenom. Na osnovu ove knjige snima se i film koji bi trebalo da bude režiserski debi glumca Tobija Megvajera, gde će Ulava najverovatnije tumačiti slavni američki glumac Leonardo Dikaprio.

„Krv na snegu“ je kratak i zabavan roman koji ne može da se uporedi sa knjigama u kojima je glavni junak Hari Hule. Ju Nesbe i nema takvu nameru već mu je cilj da nas, kroz ovu vežbu kreativnog pisanja između dve avanture o Hariju Huleu, provede kroz mračne i hladne ulice Osla na kojima ljubav i smrt plešu svoj zastrašujući tango otkrivajući nam malo drugačiji pogled na kriminalni milje norveške prestonice.

Autor: Milan Aranđelović

Izvor: bookvar.rs