Laguna - Bukmarker - Prikaz hita „Malibu u plamenu“ Tejlor Dženkins Rid: Vatreni miks glamuroznog sveta slavnih i porodične drame - Knjige o kojima se priča

Prikaz hita „Malibu u plamenu“ Tejlor Dženkins Rid: Vatreni miks glamuroznog sveta slavnih i porodične drame

U Malibuu stalno izbijaju požari. Delovi grada bivaju spaljeni do temelja, a zatim se obnavljaju, i to se stalno dešava, poput smene plime i oseke u Point djumu. Roman „Malibu u plamenuTejlor Dženkins Rid donosi besprekoran osećaj ravnoteže, neki vid prirodnog poretka u kome svaka akcija nailazi na adekvatnu reakciju.

Kada se 1956. godine na plaži sretnu pogledi Mika Rive i Džun Kostas, možete da naslutite da će biti slomljenih srca. Nagoveštaji su suptilni, ali neprekidno na njih nailazite: Mik je previše šarmantan, za trunku previše uglađen i – što je najgore – on je ambiciozni muzičar koji će neminovno postati slavan.

Nemojte ni pokušavati da preklinjete Džun da od njega pobegne. Čak i kada bi vas čula, ne bi vas poslušala. Slatka, naivna sedamnaestogodišnjakinja oduševljena je njime, a uz sve to ona Mika vidi kao sigurnu kartu za bekstvo od prženja školjki u restoranu morske hrane koji njeni roditelji pokušavaju da održe u životu. Kada Mik, nekoliko meseci nakon njihovog prvog sastanka, klekne ispred nje, Džun ne govori samo da pristaje, već kaže: „Mislim da sam došla na ovaj svet da bih ti rekla da.“ To ne sluti na dobro.

Ali obožavaoci autorkinih romana „Dejzi Džouns i Šestorka“ i „Sedam muževa Evelin Hjugo“ dobro znaju da je bol uvek deo poente cele priče. U njenom središtu mora da bude ranjeno srce koje uznemireno lupa, bilo da je u pitanju pevačica koja čezne za oženjenim kolegom iz benda ili ostarela starleta koja žali za godinama koje nije provela sa svojom jedinom istinskom ljubavlju. U ovom slučaju, tu je čitava plejada onih koji tuguju, ali zato ima i mnogo radosti, ljubavi i lakomislenosti koji su tu da ublaže udarce.

Džun vrlo brzo shvata da je Mikovo predviđanje njihove budućnosti – „Nikad te neću ostaviti, Džun. Ni ti mene nećeš nikad ostaviti.“ – bilo samo dopola tačno. Dok Džun u naručju uljuljkava četvoromesečnog Džeja, a sedamnaestomesečna Nina joj se vrzma oko nogu, mlada holivudska starleta pokucaće na vrata porodice Riva u Malibuu i predati joj novorođenče. „Ne mogu da ga zadržim“, objašnjava joj kao da obavlja transakciju u banci. „Možda… da je devojčica… ali… dečak treba da bude s ocem. Treba da bude s Mikom.“

Iako Džun kipti od bola i besa, u tom istom trenutku otkriva neograničenu sposobnost ljubavi majke prema detetu. Beba Hadson zacenio se od plača kao da je znao da ga napuštaju, ali kada mu Džun zatepa na uvo, on se smiruje. „Ovom dečaku je potrebno da ga neko voli“, shvata ona. „To će joj biti veoma lako“. I od tog momenta on bezuslovno postaje njen sin.

Nemojte se previše opustiti kada naletite na ovako emotivne momente. Ubrzo nakon rođenja Kit, četvrtog Rivinog potomka, Mik odlazi zauvek, a Džun ulazi u fazu samouništenja. Kada ostane bez novca, vraća se da radi za svoje roditelje. Uskoro votka postaje jedino na čemu živi, pa čak i mala Kit vidi da nešto nije u redu.

„Njihova majka je ujutru uvek bila najrazumnija, umorna i usporena, ali lucidna“, deca počinju da primećuju. „Džej je jednom prošaputao Hadu da ’mama uvek počinje da se ponaša kao lujka posle večere’ pošto mu je rekla da se ’istušira i okupa’.“

Jedino što je poraznije od naglog odlaska jednog roditelja jeste posmatranje kako se drugi roditelj lagano raspada. Situacija je užasna, ali i divna na specifičan način: četvoro braće i sestara stvaraju neraskidivu vezu izgrađenu ne samo na zajedničkoj patnji već i na zajedničkoj ljubavi prema surfovanju. Dok su na daskama za surfovanje, oni ne misle na svoj emocionalni prtljag, barem dok su na talasima. „Kako je veličanstveno osetiti da se okean kreće s tobom, jahati vodu“, Nina je uzbuđena kada prvi put uhvati talas.

Možemo da pretpostavimo da će se neke stvari donekle rešiti, jer se poglavlja iz pedesetih, šezdesetih i sedamdesetih smenjuju sa epizodama koje se odvijaju 27. avgusta 1983. godine, kada Nina, sada poznata manekenka, priređuje veliku žurku u svojoj vili u Malibuu, na litici iznad obale.

U novijim romanima Tejlor Dženkins Rid veoma je zabavan način na koji razotkriva mašineriju koja pokreće živote slavnih. Nova zvezda je opterećena seksom; scenarista u usponu ima samopouzdanje jednog srednjoškolca koga maltretriraju. Ninina najbolja prijateljica, manekenka Tarin Montefjore, zabavna je, ali i snob koji govori naglaskom kome je nemoguće odrediti poreklo. „Potrebno mi je tvoje najbolje crno vino, ljubavi“, kaže ona Nini na velikoj zabavi. „Ne ono jeftino koje daješ svima, već ono koje čuvaš za ljude kao što sam ja, molim te.“ Naravno, postoji i druga strana slave. Svi smatraju da imaju pravo na Ninino vreme i pažnju, dok je sama morala da prelazi preko mnogo nepristojnih komentara i ruku koje su se našle tamo gde ne bi smele da budu, tako da je „usavršila veštinu stajanja blizu nekoga bez dodirivanja“ kada fanovi nagrnu da se sa njom fotografišu.

Ispostavlja se da je Nina prava zvezda romana. Ona nije uvek u kadru, ali je njen uticaj posvuda vidljiv. U poređenju sa njom, Kit – koja uvek drami zato što živi u senci svoje sestre kao surferka koja nije baš neka ženska – uvek se nalazi u zapećku kada je Nina u blizini. Čak i kada kasnije u romanu mlađa sestra doživi ogromnu promenu, sve deluje prirodno, kao da je prosto moralo tako da se dogodi.

A do tog trenutka tempo knjige drastično se ubrzava. Ukoliko je prvi deo knjige osmišljen tako da rasvetli pozadinsku priču o simpatičnoj deci porodice Riva koja pokušavaju da se izbore sa životnim problemima, drugi deo je prikaz „najozloglašenije žurke u istoriji Los Anđelesa“. Tejlor Dženkins Rid ima izuzetan osećaj za ritam dok barata gomilom likova kako bi čitaocima približila razuzdani haos u kome pijane poznate ličnosti vode ljubav po garderobama, a konobari špartaju sa poslužavnicima punim kokaina.

Nije spojler ako kažem da će se sve završiti u plamenu. Nijedan vrhunac – bilo pod uticajem droge ili geografski, na zabavi koja se odvija na litici iznad Point djuma – ne može trajati večno. A tamo negde dole plima će naići, a zatim se povući, dok će Malibu nastaviti da gori.

Autor: Stefani Meri
Izvor: washingtonpost.com
Prevod: Kristijan Vekonj