Predstavljena knjiga „Zaveštanje Svetog Save“ Luke Mičete [video]

U Svečanoj sali Skupštine grada Beograda u petak 24. januara održana je promocija knjige Luke Mičete „Zaveštanje Svetog Save“. Osim autora, o knjizi su govorili prof. dr Oliver Tomić, istoričar umetnosti, dr Aleksandar Uzelac, istoričar, i Dejan Papić, direktor Lagune.

Mičeta u novoj knjizi nastoji da upozna čitaoce sa istorijskim Svetim Savom, da im pomogne da razumeju vreme u kojem je on živeo i stvarao, ali daje i korisne smernice da razlikuju istoriju od svetosavskog mita koji je dopunjuje.

Istoričar umetnosti prof. dr Oliver Tomić smatra da je ovo delo koje nema mane. „Činjenica je da je izazov veliki, Sveti Sava pripada onim istorijskim ličnostima od izuzetnog značaja, o kojima se ne može napisati knjiga koja će reći sve. Luka Mičeta se hrabro upustio u ovu avanturu, da nije napisao ovu knjigu, mi kao narod bismo mnogo izgubili. Ova knjiga je oslobođena naučničke pretencioznosti, zbog čega će je rado čitati najširi krug čitalaca.“

Za istoričara dr Aleksandra Uzelca ova knjiga predstavlja najpotpuniji pogled na istorijsku ličnost Svetog Save. „Da bi se pisala biografija najznačajnije ličnosti u srpskom srednjem veku, možda i srpskoj istoriji uopšte, potrebna je velika doza erudicije, ali i hrabrosti. Luka nije istoričar, ali je novinar koji godinama uspešno pliva među tajnama srpskog srednjeg veka, koji nam otkriva zaboravljene detalje. Sveti Sava kao istorijska ličnost je neodvojiv od tradicije. Iako se njegovo ime prvenstveno vezuje za stvaranje samostalne srpske crkve 1219. godine, Sava je i prvi srpski književnik poznat po imenu, prvi srpski zakonodavac poznat po imenu, najznačajniji diplomata ovog regiona u tom periodu.“

Ideja o knjizi „Zaveštanje Svetog Save“ kojom bi Laguna obeležila osam vekova autokefalnosti Srpske pravoslavne crkve potekla je od direktora Lagune, Dejana Papića. „Knjige u kojima se Luka Mičeta bavi našom istorijom ostaviće trag. On je kao iskusni novinar veoma pozvan da piše takve knjige jer zna šta čitalac želi da sazna, šta možda ne zna, i na koji način da mu to približi. Njemu je sasvim jasno koji je obim materije u pitanju i kako ga može na najbolji način predočiti savremenom čitaocu.“

Luka Mičeta nije nameravao da piše knjigu o Svetom Savi znajući koliko je to teško i o kako se zahtevnoj ličnosti radi. „Sveti Sava je za 61 godinu života postigao nemerljivo mnogo u svemu čime se bavio i zadužio naš narod. Kada mi je Dejan Papić predložio da napišem knjigu o Svetom Savi i da on već ima naslov, ja sam neoprezno prihvatio. Pokušao sam da odgovorim na ona pitanja na koja bi prosečan čitalac želeo da ima odgovor, da opišem tu epohu, uslove koji su doveli do toga da se pojavi neko kao Sveti Sava. On je čovek vere, ali i čovek dela, bio je svestan u kakvom svetu živi i gledao je da svoje interese i interese svoje zemlje sprovede na najbolji mogući način.“

Zaveštanje Svetog Save najjasnije se vidi sagledavanjem i upoznavanjem njegovog života i misije kroz istorijske činjenice, bez primesa mitskih magli, bez pristrasnosti karakteristične za politiku i kvazipatriotizam, koje su neretko samo umanjivale istinsku grandioznost njegovog zaveštanja i njega kao kolosalne ličnosti ne samo srpskog naroda već i vascelog hrišćanstva.

„Zaveštanje Svetog Save“ možete pronaći u svim knjižarama Delfi, Laguninim klubovima čitalaca, onlajn knjižari www.delfi.rs, kao i na sajtu www.laguna.rs.