Laguna - Bukmarker - „Novi učenik“ Trejsi Ševalije osvetljava neobična iskušenja našeg doba - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

„Novi učenik“ Trejsi Ševalije osvetljava neobična iskušenja našeg doba

Projekat Šekspir izdavačke kuće Hogart počeo je izmenjenom verzijom Šekspirove „Zimske bajke“ Dženet Vinterson, preko „Mletačkog trgovca“ Hauarda Džejkobsona, „Ukroćene goropadi“ En Tajler i „Bure“ Margaret Atvud.

Naše doba je toliko zaokupljeno originalnošću da ovaj projekat donekle deluje veštački – jer ova edicija u osnovi i jeste plod naručenih dela. Mada, dramski pisci iz elizabetanskog perioda nisu oklevali da preuzmu dobro poznate likove i priče, a sam Šekspir je napisao svoja najpoznatija dela koristeći se tuđim zapletima, dok su ovi briljantni savremeni autori napisali romane pozajmljujući teme i motive iz Šekspirovih drama.

Sada je pred nama „Novi učenik“ Trejsi Ševalije. Ševalije je obradila „Otela“ s ciljem da osvetli neobična iskušenja našeg doba. Budući da ne možemo tvrditi da je ovo klasičan roman, onda, u najmanju ruku, možemo reći da je u pitanju očaravajući eksperiment.

Radnja romana „Novi učenik“ smeštena je u osnovnu školu u vašingtonskom predgrađu. Na prvi pogled, čini se da je ovakva postavka pomalo nedostojna spletkarenja sa kojim se susrećemo u Šekspirovim komadima, ali iako anahronizmi deluju čudno oni savršeno funkcionišu! U verziji Trejsi Ševalije, Otelove podmukle manipulacije smeštene su u dinamično okruženje koje uključuje igralište, šestake, poderana kolena i igru školica. Gospoda iz Venecije često se ponašaju kao blesava deca, a šestaci, kako ih Trejsi Ševalije prikazuje, postupaju prilično zrelo za svoje godine.
 
Izmeštanje radnje iz prošlosti u onu nama bližu stvarnost neverovatan je izazov s obzirom na to da se u originalu radnja odvija u nekoliko dana, od venčanja do ubistva. Ali Ševalije ovakvu radnju uspeva da zgusne jer se radnja odigrava tokom jednog jedinog školskog dana. To je jedna od mnogih adaptacija koje iznenađujuće dobro funkcionišu. Školsko igralište je, kao što se mnogi od nas sećaju, pozornica burnih emocija izazvanih munjevitim zaljubljivanjima.
 
Radnja počinje jednog prolećnog dana. Di, najpopularnija devojčica šestog razreda, prva primećuje novog dečaka. Jedini je crnoputi đak u školi, distanciran od ostale dece, odeven drugačije, formalnije. Di je opčinjena njegovim samotnjaštvom i smesta oseća potrebu da ga zaštiti. Ne skrivajući svoja osećanja prema crnom dečaku i budući potpuno neposredna, Di otkriva je on iz Gane i da se zove Osei. „Lakše je da me zoveš O“, kaže joj on, i odmah se nasmeše jedno drugom zbog slučajne veze između njihovih imena: O i D. „O ima lepe ravne zube“, misli Di „ a taj blesak beline na njegovom tamnom licu podstaknuo je nešto u njoj.“

O je pokrenuo emocije i drugih junaka, što je dalo priliku Ševalije da u romanu istraži spektar rasnih stavova – od simpatije, pa sve do potpunog gnušanja. Smeštanje radnje romana u sedamdesete godine 20. veka omogućilo je autorki da prati reakcije na igralištu i u učionici u vreme revolucionarne društvene promene. Rasno unificiran kolektiv podeljen je na one koji novajliji žele dobrodošlicu i pored svoje strepnje, i na one koji ne osećaju nikakvu potrebu da sakriju svoje sumnje prema tamnoputom uljezu. Usput, čuju se i uobičajene floskule, a neke od njih zvuče zastarelo, poput: „Ova škola nije spremna za crnog dečaka.“ Mada ima i komentara koje današnji rasisti rado izgovaraju: „Boja njegove kože nema nikakve veze sa ovim“.

Ali nevolje sa kojima se O suočava ne dolaze od nastavnika ili upravnika škole, čiji se stavovi mogu lako prepoznati i o njima diskutovati. Ovo mu je, na kraju krajeva, četvrta škola u proteklih šest godina, i njegova starija sestra ga podučava filozofiji Malkolma Iksa. O zna sve o belcima i njihovim predrasudama i nepoznavanju Afrike, o njihovoj jezivoj želji da dodirnu njegovu kosu, ili o patetičnom prisvajanju crnačke kulture.

Ono na šta nije bio pripremljen jeste drugar iz škole po imenu Ijan, čija adolescentska duša kipi od ljubomore i zavisti. Prvi put ga opažamo kako maltretira neke četvrtake na vrtešci da bi im pripalo muka. Primećuje Oseijevu i Diinu zainteresovanost za njega. „Ijan bi uvek primetio svakoga ko kroči u njegovo carstvo, jer igralište je pripadalo njemu“, napisala je Ševalije. „Ijan je bio najlukaviji. Najproračunatiji. Najbrže je reagovao na nove okolnosti i okretao ih u svoju korist.“ Ne može se pomiriti s Oseijevim tihim samopouzdanjem i pažnjom koju dobija od svojih drugova iz odeljenja.  

Budući da je nevaljali šestak, Ijan je ipak saosećajniji od Jaga, čiji su mračni motivi predmet debata vekovima unazad. Čak i dok gledamo kako Ijan ubrizgava svoj otrov u Oseija i ostatak odeljenja, saznajemo kako kod kuće dobija batine, budući da je mlađi od svoje nezgodne braće. S obzirom na stepen zlobe koji izbija iz njega, očigledno je da izrasta u manipulativnu osobu što je za njega način da se izbori sa okolnostima koje su ga zadesile.

Način na koji Ševalije izražava Jagove intrige u moderno vreme, unutar igrališta, pruža opako zadovoljstvo. Ona je izuzetno inventivna, pa detalji iz „Otela“ dobijaju moderne paralele: pernica za olovke sa jagodama zamena je za maramicu koju Otelo daje Dezdemoni. I ostali arhetipski likovi iz Šekspirovog komada uredno su postavljeni u sadašnjicu dok igraju kikbol za vreme odmora. Čak i očigledna i eksplicitna seksualna energija pronalazi svoje mesto između adolescenata koji se približavaju pubertetskim godinama.

Realistična proza Trejsi Ševalije i naturalistički prikazani likovi suočavaju se sa melodramom koja dostiže vrhunac u zapletu radnje. Do tada, priča o Oseiju dostigla je vrlo uznemirujuću tačku, toliko da ne možete ništa da uradite osim da stojite i posmatrate kako se život nesrećnog dečaka nezaustavljivo približava ambisu…
 
Izvor: washingtonpost.com


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
predstavljena pesnička zbirka u lavirintu  laguna knjige Predstavljena pesnička zbirka „U lavirintu“
19.04.2024.
Nova zbirka poezije Igora Mirovića predstavljena je 18. aprila u kafeteriji Bukmarker knjižare Delfi SKC.   Pored autora, o knjizi su govorili prof. dr Zoran Đerić i prof. dr Aleksandar Je...
više
ema jarlet o orionu i mraku slikovnice i večernje nebo su oduvek bili deo mog života laguna knjige Ema Jarlet o „Orionu i Mraku“: Slikovnice i večernje nebo su oduvek bili deo mog života
19.04.2024.
Autorka hita „Orion i Mrak“ Ema Jarlet otkriva svoju opsesiju mrakom, kako nastaju priče i junaci koje ilustruje i u kome je pronašla inspiraciju za svoje čarobne slikovnice koje nakon objavljivanja n...
više
rastislav durman o novoj knjizi ona bića koja nisu sića  laguna knjige Rastislav Durman o novoj knjizi „Ona bića koja nisu sića“
19.04.2024.
„Ona bića koja nisu sića“ nova je knjiga evropskih bajki koju je priredio novosadski autor Rastislav Durman. Pisac za decu i odrasle poslednjih godina posvetio se prikupljanju bajki sa svih evropskih ...
više
prikaz knjige vladalac nikola makijavelija uputstvo za rukovanje državom laguna knjige Prikaz knjige „Vladalac“ Nikola Makijavelija: Uputstvo za rukovanje državom
19.04.2024.
„Ne zna se ko pije, a ko plaća“ najbolji je iskaz o situaciji u renesansnoj Italiji. U svakom njenom kutku sram, zločin i samovlašće bili su deviza. Zločin? Stvar službene dužnosti. Ubistvo? Oblik dru...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.