Laguna - Bukmarker - Nil Gejmen – „Nordijska mitologija“: Neverovatan prikaz mitologije o kojoj možda nismo znali mnogo - Knjige o kojima se priča

Nil Gejmen – „Nordijska mitologija“: Neverovatan prikaz mitologije o kojoj možda nismo znali mnogo

Pre nego što počnemo, voleo bih da se zapitate da li Vas zapravo zanima mitologija, i, ako da, koja tačno? Možda ste fan savršene grčke mitologije, ili rimske. Možda ste upoznati sa slovenskom mitologijom koja, iako ne toliko popularna, ima savršene priče i likove. Postoji mogućnost da ste, ipak, opčinjeni nordijskom mitologijom, pričama o Toru i Lokiju, i hladnim nordijskim danima. E sad, ako Vas sve navedeno zanima, onda pretpostavljam da ste pročitali Gejmenov roman „Američki bogovi“, roman po kome je rađena istoimena hit serija. Ukoliko je, ipak, ova poslednja mitologija ono o čemu biste želeli da saznate više, onda postoji knjiga koju treba da pročitate što pre. U svom novom ostvarenju, Nil Gejmen, jedan od boljih pisaca današnjice, donosi priče iz nordijske mitologije u sasvim novom ruhu. Šta to novo možemo saznati u „Nordijskoj mitologiji“?

Pomislimo na Auroru Borealis, možda najlepšu stvar gornje hemisfere. Ista ta Aurora Borealis koju toliko želimo da vidimo nosi svoje korene i priču u baš ovim nordijskim mitovima. Ipak, zašto niko ne piše o njima? Zašto nisu prisutniji u sferama umetnosti? Imamo grčku mitologiju, koja je savršena, zaista, ali smo već svi upoznati sa Zevsom i Herom, Herkulom, bogovima sa Olimpa. Grčka i rimska mitologija su toliko rasprostranjene, da su se provlačile i u starim umetničkim delima, ali se i dan danas koriste kao reference. Nordijski mitovi nisu takvi, a zaista su posebni. Možda zato što su zaista teški za čitanje i razumevanje, ali je zato Nil Gejmen tu da nam na neki lepši, jasniji i moderniji način objasni zašto treba da stavimo ove mitove u isti rang sa nekima koje već dobro poznajemo.

Knjiga počinje onako kako bi trebalo – upoznavanjem sa tri najbitnija likova iz nordijske mitologije. Prvenstveno tu je Odin, vrhovni Bog. I kao i svaki drugi vrhovni bog, Odin je smeo, mudar. Zatim, tu je Tor, koga svi već dobro poznajemo, ako ništa drugo, onda po blokbasterima i stripovima. Tor je Odinov sin, neverovatno snažan, ali ipak ne najmudriji među bogovima. Treći je Loki, sin divova, prevarant i veliki spletkaroš. Nakon upoznavanja sa glavnim likovima, Gejmen nas upoznaje sa pričom o devet svetova:

1. Asgard, gde živi Odin
2. Alfhejm, gde žive vilenjaci
3. Nidavelir, svet patuljaka
4. Midgard, naš svet, odnosno svet muškaraca i žena
5. Jotunhejn, svet planinskih divova
6. Vanahejm, zemlja Vana (koje ćete detaljnije upoznati u knjizi)
7. Niflhejm, svet mračne izmaglice
8. Muspel, svet plamena
9. Hel, svet u koji odlaze mrtvi koji nisu hrabro poginuli u bici

Zamislite sad svih devet svetova i sve likove koji u njima žive. Vilenjaci, patuljci, divovi, ljudi, bogovi – sve to zajedno čini savršenu mitologiju, prelepu tapiseriju priča koju ćemo vrlo lako zavoleti.

Časopis Gardijan je jednom napisao da je nemoguće pročitati samo 10 rečenica Nila Gejmena i tu napraviti pauzu. I zaista je bio u pravu – nakon mog prvobitnog „listanja“ ove knjige, nisam mogao da prestanem dok nisam pročitao bar petnaestak strana, i onda jedva čekao da dođem kući, nađem slobodnog vremena i nastavim da čitam dok ne završim. Gejmen možda nije bog književnosti, ali je zaista pokazao da je jedna zvezdetina čije dalje projekte zaista jedva čekamo.

Ovo nije knjiga koja se uzima tek tako. Ukoliko niste fan mitologije, verujte mi da ćete posle pročitanih nekoliko strana poželeti da saznate sve, i to ne samo o ovoj mitologiji, već o svim mitologijama sveta. Ako ste fan „Gospodara Prstenova“, recimo, ili generalno mitologije, ova knjiga će vas oboriti s nogu. Ona nije namenjena samo za odrasle – njena čar je ta što je podjednako savršena i za decu i za odrasle. Mitovi se ili vole ili ne vole, oni ne znaju za godine. Kao što sam pisac kaže u uvodu ove knjige, odlučiti koja vam je grupa mitova omiljena podjednako je teško kao odrediti koji vam je omiljeni stil kuvanja.

Autor: Marko Kovačević
Izvor: bukmarkic.com