Laguna - Bukmarker - Maestralno napisan roman sa jedinstvenim književnim junakom – „Zavera budala“ u okviru Laguninog književnog kluba - Knjige o kojima se priča

Maestralno napisan roman sa jedinstvenim književnim junakom – „Zavera budala“ u okviru Laguninog književnog kluba

U okviru 68. tribine Laguninog književnog kluba, na Instagram nalogu laguna_knjige, ovog meseca razgovarali smo sa Milanom Nikolićem, filologom i urednikom u Bazaru. Tema je bila vrhunska knjiga iz edicije Amerikana – „Zavera budala“ Džona Kenedija Tula, koja je 1981. godine ovenčana Pulicerovom nagradom za književnost.

„Pisac Džon Kenedi Tul je čovek veoma interesantne sudbine“, rekao je Milan Nikolić. „Mislim da je veliki greh što izdavači u prvom trenutku nisu prepoznali vrednost ’Zavere budala’. Čini mi se da bi bio izuzetno plodan pisac, ali izvršio je samoubistvo nakon što je roman definitivno odbijen, jer nije mogao to da podnese. Knjiga je objavljena zahvaljujući upornosti Tulove majke, koja je nekoliko godina posle njegove smrti uspela da se izbori da univerzitetski profesor Voker Persi pročita ovu knjigu. Ispostavilo se da je bio opčinjen romanom.“

Ignacije Ž. Rajli je fascinantan književni lik. „Pred čitaocima je junak koji ima 30 godina. Pokušao je da radi na univerzitetu kao profesor, ali je izbačen i piše svoje životno delo o tome koliko je uzaludno živeti u 20. veku. On je zgrožen vremenom u kome živi i smatra da je to doba u kome se mučeništvo ne isplati, jer ga niko neće razumeti. Zgađen je televizijom i pop kulturom, ali uronjen je u nju i u dnevnoj sobi televizor je non-stop uključen. Ignacije je potpuno beskoristan čovek, jer živi od novca koji zarađuje njegova majka. Pritom, ovde imamo veoma dobru sliku Edipovog kompleksa. Ignacije je potpuno zavisan od svoje majke i ona je toga svesna, ali ne čini ništa da ga oslobodi. U kući ima muškarca od 30 godina, sa preko sto kilograma, koji ništa ne radi i koji dane provodi ispred televizora hraneći se krofnama. Zbog toga može da deluje odbojno. Ali u sudaru sa njegovom prvom replikom, sa doživljajem okoline, sveta, drugih karaktera, zavolimo ga, jer on je izuzetno oštrouman, talentovan, obrazovan i moram da priznam da je na jedan neverovatan način duhovit.“

Umetnički postupak Džona Kenedija Tula je izvanredan. „Roman je dinamičan i uvlači čitaoca sve dublje i dublje u radnju. Autor daje prizore iz perspektive jednog junaka, širi priču. usisa druge likove, suzi se ponovo na centralnog junaka, a samim tim što su uvučeni u priču i drugi likovi dobijaju svoju liniju u romanu. Pritom, dijalozi su maestralni.“

„Zavera budala“ je važno delo zato što nas vraća na relaciju uklapanje i neuklapanje, odnosno atipični pojedinac i sredina. „Ovaj roman treba da čitaju ljudi koji su zainteresovani za sudbine otpadnika od kolektiva, za sudbine onih koji se ne uklapaju u opšti ukus, koji nisu po meri makar po jednom, ili po dva ili tri parametra i koji su samim tim postavljeni na neku posebnu poziciju u društvu i vrlo često zbog toga trpe. Tul nema filozofske traktate, ni velike unutrašnje monologe, on junake prikazuje kroz svakodnevne prizore, britke dijaloge, kratke ulične scene i beskrajno mnogo humora. Dugo nisam u svojim rukama držao knjigu koja je toliko duhovita“, rekao je na kraju Milan Nikolić.

Naredna tribina Laguninog književnog kluba održaće se 6. novembra od 19 sati takođe na Instagram profilu laguna_knjige. Tema razgovora biće roman Ejmi Tan „Klub radosti i sreće“. Ovaj roman je na popustu 30% do 6. novembra u knjižarama Delfi, na sajtu www.laguna.rs i Laguninom klubu čitalaca u Resavskoj 33.