VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Kratki pregled istorije YA žanra

Pre nego što je žanr YA (Young Adult) priznat kao takav, bibliotekari se nisu samo mučili da ga definišu već i da osmisle kako da zainteresuju mladež kao čitalačku grupu.



Elen Konford je bila  jedna od začetnika pravca koji je tada bio tek u povoju: Young Adult (YA) fikcija. U čast njenog doprinosa književnosti, pripremili smo vam mali osvrt na YA žanr pre nego što smo i znali za njega – na vreme kada su se bibliotekari ne samo mučili da ga definišu kao žanr, već i da osmisle kako da zainteresuju mladu čitalačku publiku za knjige koje su se bavile temama koje su pisane za njih i o njima.

Iako bi se možda moglo da tvrditi da je literatura koja je namenjena mladima postojala makar od doba Lore Ingols Vajlder i njenog serijala o „Maloj kući“, koji je objavljen tridesetih godina 20. veka, učiteljima i bibliotekarima je trebalo dosta vremena da prihvate knjige za tinejdžere kao zaseban žanr. „Danas se mnogi bibliotekari ponašaju kao kukavice“, izjavila je Meri Kingsberi o toj temi još davne 1971. godine. Zaplašeni od strane roditelja i pod pretnjama zabrinutih upravitelja, tvrdila je, bibliotekari su se povlačili pred talasom književnosti koja je pisana za i o mladima. „Bibliotekari možda nikada neće moći da premoste generacijski jaz“, procenila je, „ali pažljivim odabirom literature mogu da pokažu svest o specifičnim preprekama na koje mladi nailaze u svojim životima.“

Samo sedam godina kasnije, fraza Young Adult postaje česta pojava u bibliotekama. Međutim, uporedo sa ovim novim terminom došle su i strepnje za to kako je realnost prikazana u knjigama za mlade čitaoce – u knjigama za koje, kako Maja Pank Merc tvrdi, neki odrasli strahuju da „prkose, ili čak pokušavaju da podrivaju društveno uređenje.“ S druge strane, sama Mercova je branila trend „novog realizma“ u Young Adult romanima, i izazivajući bibliotekare da „utiču na osposobljavanje učenika u ljude koji će kritički promišljati i preispitivati prikrivene odlike naše kulture podjednako kao i njene neprikrivene aspekte“.


Do osamdesetih godina, kritičari su uveliko pokušavali da formiraju neki oblik „standarda i kriterijuma“ za YA žanr. Skrećući pažnju na to da je ovaj žanr počeo da se bavi i „veoma dubokim temama“, Linda Bačelder je zajedno sa svojim kolegama imenovala 17 knjiga kao „klasike“ žanra, uključujući „Čokoladni rat“ Roberta Kormijea i „Bože, da l' si tu? Ja sam, Margaret“ Džudi Blum. Uporedivši ih sa delima klasičnih autora poput Foknera i Dikensa, Bačelardova je doprinela tome da se knjigama za mlade pridaju važnost i značaj.
 
Moralo je da prođe još deset godina kako bi YA žanr dobio na legitimitetu. U eseju iz 1989. godine, Laughing with, or Laughing at the Young Adult Romance („Smejemo li se sa ili zbog ljubića namenjenih mladima“), Brenda Dali primećuje da je YA literatura neverovatno popularna kod publike kojoj je namenjena ali da su odrasli kritičari napravili grešku u pretpostavci da su sve te knjige iste. Preispitujući dela iz tog žanra, Dalijeva je istakla kako postoji novi trend u YA literaturi: knjige koje se bave „područjem ženske imaginacije“ i koje nas uvlače u svet tinejdžera.

Danas je Young Adult žanr bez premca – procenat prodatih knjiga za decu i mlade se povećava za 22,4% dok čitavih 55% YA romana zapravo kupuju odrasli. Teško je bilo doći do priznavanja ovog žanra kao legitimnog, a za to treba da zahvalimo Elen Konford koja je napravila jedne od prvih koraka na književnom putu YA romana.

Autor: Erin Blejkmor
Izvor: daily.jstor.org
Prevod: Aleksandra Branković


Podelite na društvenim mrežama:

deset zanimljivih i istinitih činjenica o dobrim predskazanjima  laguna knjige Deset zanimljivih i istinitih činjenica o „Dobrim predskazanjima“
23.01.2020.
Nakon što su obožavaoci „Dobrih predskazanja“, (lepih i tačnih proročanstava Agnes Nater, veštice), dela Terija Pračeta i Nila Gejmena, decenijama čekli da pogledaju adaptaciju ovog klasika iz domena ...
više
veštačka inteligencija sve je bliža dešifrovanju izgubljenih jezika laguna knjige Veštačka inteligencija sve je bliža dešifrovanju izgubljenih jezika
23.01.2020.
Od otkrića pisma pre nekoliko hiljada godina, ljudi su smislili bezbroj načina kako da fonetske zvukove govornog jezika pretvore u nešto vizuelno. Većina ovih pisanih jezika već je dešifrovana, od egi...
više
matijas edvardson, autor sasvim obične porodice o ubistvu, porodici i vernosti laguna knjige Matijas Edvardson, autor „Sasvim obične porodice“ o ubistvu, porodici i vernosti
23.01.2020.
Romanopisac i bivši profesor u srednjoj školi otkriva koja se to pitanja zapitao pre nego što je napisao ovu knjigu. Pitajte većinu roditelja šta bi učinili za svoju decu i reći će: „Bilo šta“....
više
prikaz trilera spaljen tomasa engera laguna knjige Prikaz trilera „Spaljen“ Tomasa Engera
23.01.2020.
Rekla sam to i ranije, a reći ću i sada: jedan od omiljenih trenutaka, meni kao čitaocu, jeste kada uzmem da čitam knjigu autora koji mi je potpuno nepoznat, i odmah se, u njegovom svetu, osetim kao k...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politkom korišćenja kolačiča.