Laguna - Bukmarker - Da li će u budućnosti najprodavanije knjige pisati roboti? - Knjige o kojima se priča
Obaveštenje o radnom vremenu knjižara za praznike »

Da li će u budućnosti najprodavanije knjige pisati roboti?

Svake godine u novembru održava se National Novel Generation Month (NaNoGenMo), događaj u kom učestvuje oko stotinu pisaca i stručnjaka za kodiranje širom sveta, a zadatak im je da osmisle kompjuterski program, tj. specijalizovanu veštačku inteligenciju i druge digitalne alate koji su potrebni kako bi se napisali romani od 50.000 reči. Prema istraživanju sprovedenom među 352 istraživača, veštačka inteligencija će pisati romane za dvadeset godina, a NaNoGenMo događaj nam pruža priliku da vidimo kako će to izgledati.

Ovaj događaj prvi put je osmišljen 2013. godine, kada je autor i kreativni programer Darijus Kazemi video kako hiljade pisaca pišu rukopise od 50.000 reči za događaj koji se zove November’s National Novel Writing Month (NaNoWriMo). Umesto toga, putem Tvitera pozvao je svoje čitaoce da „provedu mesec dana kreirajući program koji može da napiše roman od 50.000 reči“. Svake godine na NaNoGenMo događaju učestvuje između jedne i dve stotine učesnika, što je samo mali deo aktivnih NaNoGenMo pisaca kojih ima više od 798.000 hiljada. Prema Zaku Vejlenu, učesniku ovog takmičenja, završeno je oko četiri stotine romana i napisano skoro 45 miliona reči.

Iako su programi za pisanje romana veoma napredovali od 2013. godine, koherentnost i čitljivost i dalje predstavljaju problem za NaNoGenMo učesnike. U to se najbolje uverio Kazemi, koji je napravio, kako on to zove, „malu armiju“ botova koji na društvenim mrežama objavljuju računarski generisane tekstove. „Lako je napisati zanimljive tekstove od petsto ili hiljadu reči, ali sve preko toga ne drži pažnju čitalaca“, kazao je Kazemi.

Nova moćna veštačka inteligencija

NaNoGenMo učesnici koriste razne programske jezike i stilove kako bi napisali svoje romane, ali neki od tih gotovih projekata zavise od „jezičkih modela“, tj. specijalizovane veštačke inteligencije koja uči pomoću primera tekstova koje programeri ubacuju.

Kompanija OpenAI iz Kalifornije predstavila je  2018. godine GPT-2, jezički model koji ima neobičnu sposobnost da imitira ljudsko pisanje, pomoću predviđanja reči koje bi trebalo da slede za prethodnom.

Kada su tvorci ovog modela u njega ukucali rečenicu iz serijala „Gospodara prstenova“ Dž. R. R. Tolkina, mašina je napisala nekoliko pasusa koji su podsećali na stil ovog autora, opisujući njegov jedinstveni svet i koristeći njegov način pisanja. Kompanija je objavila manje verzije ovog jezičkog modela kako bi javnost mogla da ga koristi i modifikuje, ali nije podelila ceo model, bojeći se da bi mogao biti zloupotrebljen. (Stvaraoci GPT-2 modela brinu da bi se ovaj model mogao zloupotrebiti za pisanje lažnih članaka na internetu, prekomerno slanje neželjene pošte ili jednostavno masovno širenje obmanjujućeg sadržaja.)

Pitanje autorskih prava

Modeli jezika veštačke inteligencije verovatno će potegnuti pravna pitanja za izdavače. Na primer, šta ako programer istrenira jezički model koristeći sabrana dela Dž. K. Rouling, kreirajući veštačku inteligenciju koja je sposobna da piše stilom ove autorke?

„Nema jasne granice u koja govori u kojoj meri dela zaštićena autorskim pravima mogu da se koriste kao podaci za treniranje programa. Generalno, ljudi ovo ne smatraju problemom, ali to je, tehnički, još uvek nerazrađena tema. Ne treba zabraniti piscima da budu inspirisani delima drugih autora“, rekla je Meredit Rouz, savetnica za politiku javnog znanja.

„Da sam na mestu Stivena Kinga ili njegovog izdavača, gledala bih da što pre licenciram svoja objavljena dela kako to neko ne bi uradio pre mene“, napisala je autorka Džoana Pen koja je pažljivo pratila razvoj GPT-2 modela. Veruje da će u budućnosti izdavači trenirati veštačku inteligenciju pomoću još većeg broja tekstova. „Ako ste izdavač koji ima određene kriterijume što se tiče žanrova i ima objavljen veliki broj knjiga u jednom žanru, mogli biste da istrenirate GPT-2 model. Da biste to uspeli, morali biste da budete velika izdavačka kuća i bili bi vam potrebni programeri i milioni podataka“.

Darijus Kazemi polaže veliku nadu u ove mogućnosti. „Ako vas zanima budućnost pisanja, treba da obratite pažnju na ove programe. To je kao otkriće Fotošopa, koji je svet fotografije učinio još boljim“, kazao je Kazemi.

Autor: Džejson Bug
Izvor: publishersweekly.com
Prevod: Lidija Janjić

29.04.2024.
30.04.2024.
5 književnih preporuka šta smo čitali u aprilu 2024 godine laguna knjige 5 književnih preporuka: Šta smo čitali u aprilu 2024. godine
30.04.2024.
Danas vam preporučujemo pet knjiga koje su objavljene tokom aprila, a koje prosto morate imati na svom radaru! Ovi naslovi su sve što vam je potrebno da osvežite svoju biblioteku, bilo da ste ljubitel...
knjiga meseca đavo u belom gradu  laguna knjige Knjiga meseca – „Đavo u Belom gradu“
30.04.2024.
Za ljubitelje knjige Laguna uvek ima dobre vesti! Svakog meseca jedan od aktuelnijih naslova proglašavamo za Knjigu meseca. To znači da će od 1. do 31. maja Knjiga meseca moći da se kupi na specijalno...