Laguna - Bukmarker - Aaaaand action! - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Aaaaand action!

Iako je uobičajeno da film bude inspirisan knjigom pre nego obrnuto, podsetimo se danas dva naslova koji su svoj život započeli prvo na platnu pa tek onda na papiru.



U slučaju „Oblika vodeGiljerma del Tora scenario i roman su nastajali istovremeno. Koautor knjige i idejni tvorac priče, Danijel Kraus, otkrio je da su Del Toro i on radili paralelno na filmu i knjizi. U jednom trenutku su jednostavno prestali da dele informacije u kom smeru se razvijaju priče, tako da smo dobili dve donekle različite tvorevine.

Roman „Oblik vode“ je noar smešten u Baltimor šezdesetih godina prošlog veka. Hladni rat je na vrhuncu. Neobično stvorenje iz dubina amazonske džungle, Deus Brankuija, dopremljeno je u laboratoriju u kojoj radi nema spremačica Elajza. Major Strikland je zaslužan za ovaj ulov. On je sa jedne strane pod pritiskom svojih nalogodavaca, a sa druge u stanju akutnog posttraumatskog stresa. Elajza se emotivno vezuje za ovo biće u laboratoriji koju čisti svake večeri kad naučnici odu kući. Ona mu pušta muziku, hrani ga. Nakon niza eksperimenata američke vlasti odluče da ubiju stvorenje. Elajza reši da ga spase.

U filmu je major Strikland glavni negativac, ali nemamo uvid u genezu njegovog ludila kao u knjizi. Zato je spirala kojom on tone jedan od najuspelijih aspekata romana, čini ga mračnijim i predstavlja antipod nesvakidašnjoj ljubavnoj priči na kojoj je akcenat u filmu. U misiji spašavanja stvorenja Elajzi priskaču u pomoć Zelda, koleginica Afroamerikanka koju zlostavlja muž, i Džajls, gej umetnik koji je izgubio posao zbog indiskrecije na radnom mestu. Oni su autsajderi, to je nit koja ih veže. Usamljeni su u sopstvenim problemima, ali ih zbližava saučesništvo u spašavanju stvorenja.

„Oblik vode“ je priča o prihvatanju različitosti, odbacivanju predrasuda i nalaženju ljubavi i nade na mestima gde ih najmanje očekujemo. Stvorenje, koje govori jezikom nerazumljivim za ljude, i Elajza, koja uopšte ne govori, uspevaju da nađu ljubav u svetu koji ne daje glas onima koji ga nemaju, ne toleriše one koji se razlikuju i ne trudi se da to sakrije.

Imajući u vidu kako se završava filmska verzija „Bilo jednom u HolivuduKventina Tarantina, možemo reći da je knjigu napisao za nevernike. I sve to začinjeno filmskim trivijama, omažima rediteljima čiji je uticaj prigrlio, nasiljem gde mu je mesto i gde nije. Jer znamo da Tarantino ne štedi ni svoje junake ni negativce. Knjiga postavlja više pitanja nego što daje odgovora, a jedno od ključnih koje se nameće – šta bi bilo da je Čarli Menson dobio taj ugovor za ploču i proslavio se kao muzičar?

Koristeći, između ostalog, sećanja iz prve ruke filmskih zvezda s kraja šezdesetih i ranih sedamdesetih, Tarantino pravi savršeno stilizovani kolaž hipi ere u Holivudu. Navikli smo da u njegovim ostvarenjima svi negativci dobiju ono što zaslužuju (pa i više od toga!), a knjiga je prvenstveno tu da nam da dublji uvid u okolnosti koje su dovele do kobnih događaja. Preostaje da vagamo koja bi kazna bila adekvatna za ono što se dogodilo (i da li je ona za kojom poseže autor u filmskoj verziji „Bilo jednom u Holivudu“ dovoljna).

Ne zaboravimo i paralelni narativ u kojem nas upoznaje sa ocvalom filmskom zvezdom, koja se upinje da ostane relevantna i izbori sa okrutnošću industrije. Jer znamo da je Holivud podjednako surov i prema svojim miljenicima kao i prema odbačenima. „Bilo jednom u Holivudu“ nije samo omaž jednoj eri, već i nekim od najvećih imena evropske i azijske kinematografije – poput Godara i Kurosave. U knjizi, baš kao i u filmovima, Tarantino svoje stavove, ponekad nimalo suptilno, provlači kroz unutrašnje monologe ili dijaloge između likova. Setimo se da je navukao gnev ćerke Brusa Lija načinom na koji je predstavio njenog oca na platnu, sada i u knjizi. Bilo da je u pitanju nepotrebno provlačenje kroz blato legendarnog glumca ili jednostavno lični animozitet kom je odlučio da dâ oduška, neverovatno je zabavno čitati o Brusu Liju kao još jednom u nizu iskompleksiranih i preterano ambicioznih tipova, kojih u Holivudu nikad nije manjkalo. E to je taj Tarantino kog znamo i volimo – zabavan i politički nekorektan kad god mu se ukaže prilika.

Autor teksta: Ivana Veselinović


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
predstavljena pesnička zbirka u lavirintu  laguna knjige Predstavljena pesnička zbirka „U lavirintu“
19.04.2024.
Nova zbirka poezije Igora Mirovića predstavljena je 18. aprila u kafeteriji Bukmarker knjižare Delfi SKC.   Pored autora, o knjizi su govorili prof. dr Zoran Đerić i prof. dr Aleksandar Je...
više
ema jarlet o orionu i mraku slikovnice i večernje nebo su oduvek bili deo mog života laguna knjige Ema Jarlet o „Orionu i Mraku“: Slikovnice i večernje nebo su oduvek bili deo mog života
19.04.2024.
Autorka hita „Orion i Mrak“ Ema Jarlet otkriva svoju opsesiju mrakom, kako nastaju priče i junaci koje ilustruje i u kome je pronašla inspiraciju za svoje čarobne slikovnice koje nakon objavljivanja n...
više
rastislav durman o novoj knjizi ona bića koja nisu sića  laguna knjige Rastislav Durman o novoj knjizi „Ona bića koja nisu sića“
19.04.2024.
„Ona bića koja nisu sića“ nova je knjiga evropskih bajki koju je priredio novosadski autor Rastislav Durman. Pisac za decu i odrasle poslednjih godina posvetio se prikupljanju bajki sa svih evropskih ...
više
prikaz knjige vladalac nikola makijavelija uputstvo za rukovanje državom laguna knjige Prikaz knjige „Vladalac“ Nikola Makijavelija: Uputstvo za rukovanje državom
19.04.2024.
„Ne zna se ko pije, a ko plaća“ najbolji je iskaz o situaciji u renesansnoj Italiji. U svakom njenom kutku sram, zločin i samovlašće bili su deviza. Zločin? Stvar službene dužnosti. Ubistvo? Oblik dru...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.