Laguna - Bukmarker - 5 razloga zbog kojih su taktilne knjige dobre za vašu bebu - Knjige o kojima se priča

5 razloga zbog kojih su taktilne knjige dobre za vašu bebu

Vaša beba tokom prvih meseci vrlo brzo razvija čula. Kako deca rastu, tako sve više dodirom, pogledom, sluhom i čulom ukusa istražuju svet oko sebe. Upravo zato će taktilne i interaktivne knjige, one u živopisnim bojama i od različitih materijala, biti od velike koristi vašem mališanu. Otkrićemo vam 5 razloga zbog kojih su ovakve knjige važne za razvoj vašeg deteta, za koji uzrast su primerene i daćemo predloge za naše najmlađe čitaoce.

Zašto su taktilne knjige dobre za bebe?

1. Ove knjige, često jarkih boja, stimulišu čulne sposobnosti vaše bebe: bebe počinju da uče da istražuju svet oko sebe prvo čulom dodira. Taktilne knjige napravljene su od raznih materijala i tkanina koji su klincima prosto neodoljivi.

2. Interaktivne knjige pospešuju koordinaciju ruku i očiju deteta, kao i motoričkih sposobnosti: to su knjige koje imaju segmente koje se izvlače, otvaraju, preklapaju – koje iza pokretnih delova kriju iznenađenja. One pomažu u razvoju motoričkih sposobnosti i razvijanju osećaja za odnose između predmeta.

3. Interaktivne knjige o brojevima, slovima, oblicima, rečima, životinjama ili vozilima doprineće obogaćivanju vokabulara vašeg deteta i razvoju komunikacijskih veština. Kada mu čitanje postane deo ustaljene rutine, dete će reči i znanje koristiti u svakodnevnom razgovoru.

4. S vremenom ovakve knjige pomažu detetu da samostalno uči i ima bolju koncentraciju. Čitanje je sjajna prilika da novorođenčetu uspostavite svakodnevnu rutinu. Ova umirujuća, ležerna aktivnost pomoći će vašoj bebi da se oseća sigurno i ušuškano, što će postaviti dobre osnove za dugoročno održavanje pažnje i duže intervale čitanja.

5. Najpraktičniji razlog da počnete sa taktilnim knjigama jeste taj što su one bezbedne za vašu bebu. Ovakve knjige nemaju oštre ivice, sitne ili pokretne delove koji bi mogli da predstavljaju opasnost. One su pravljene tako da vaša beba može da ih glođe i lako se peru.

Za koji uzrast odgovara koja vrsta taktilne knjige?

One mogu biti pogodne za sve uzraste deteta. Postoje taktilne knjige pravljene namenski za bebe, crno-belog kolorita i sa ilustracijama koje imaju veliki kontrast; postoje, takođe, i taktilne knjige za stariju decu u kojima se nalaze delovi koji mogu da se pomeraju i koriste na različite načine: imaju rajsferšlus, ogledalce, tkanine, ili na primer zveckaju. Obično je ova vrsta knjiga namenjena uzrastu od prve do pete godine deteta.

Ali imajte na umu da je najbitnije kod roditeljstva da svoje dete uvek podržavate u onome u čemu uživa i što istinski voli da radi. Istraživači veruju da većina dece još uvek nema formirane određene neuronske veze koje im omogućavaju da dešifruju reči sve do pete ili šeste godine života. Pametno osmišljene taktilne knjige će bez obzira na to pomoći detetu da bude spremno za buduće samostalno čitanje, što istraživanja pokazuju.

Preporuke za bebe u uzrastu do 1. godine

Šta da im čitate, pitate se. Zapamtite da nikada nije kasno da počnete da odgajate jednog knjigoljupca. Kada vaša beba stigne na ovaj svet, odaberite knjige koje u sebi imaju ilustracije sa velikim kontrastom. A kako da počnete? Nakon rođenja bebe nemaju potpuno razvijeno čulo vida, jer nervne ćelije nisu još uvek dobro povezane. U ovom uzrastu novorođenče može da vidi slike koje velikog kontrasta, poput crno-belih crteža. Ilustracije sa velikim kontrastom u raznim mustrama (pruge, tačke, kvadratići, i slično) pružiće neizmernu zabavu vašem mališanu. Tokom ovog perioda neprekidna vizuelna stimulacija pomoći će u razvoju čula vida kod deteta. Beba može čuti vaš glas još dok je u stomaku, a u prvoj nedelji nakon rođenja uspeva da se fokusira na vaše lice i pokrete. Uživaće u zvuku i ritmu vašeg glasa. Čitanje naglas i igranje sa knjigama prikladnim za ovaj uzrast dobar je način da u bebi usadite ljubav prema knjigama i čitanju.

Preporuke za bebe u uzrastu od 1. do 3. godine

Kakve knjige su dobre za ovaj uzrast? Baš kao što ćete detetu menjati veličinu odeće, tako treba da pristupite i odabiru knjiga. Kada malo porastu, deca ove dobi uživaće u knjigama sa tekstilom, koje ih uvode u neke osnovne pojmove i šarenih su boja. Ovakve knjige su mekane i nemaju oštre ivice, što ih čini bezbednim za vaše dete. Šarene ilustracije, zanimljive teksture i neobični zvukovi podstaknuće vaše dete da posegne za njima i zaigra se. Možete ih prepustiti istraživanju bez bojazni da će se povrediti. Održavajte ih čistim. Bebe u ovom uzrastu svet istražuju grickanjem, sisanjem – tako što sve stavljaju u usta. Nemojte da vas brine. Tako bebe počinju da istražuju svet oko sebe.

Preporuke za decu uzrasta od 3+

Šta bi se njima svidelo? U ovom dobu vaš mališan može da počne samostalno da čita jednostavnije knjižice. Do sada verovatno već imaju omiljenu knjigu. Verovatno vam traže da iznova čitate jednu knjigu. Nemojte da vas to zabrinjava, jer: „Ponavljanje podstiče prepoznavanje fonetskih zvukova i pomaže detetu pri učenju jezika“, kako objašnjava Rut Piters, doktor kliničke psihologije u Klirvoteru u Floridi. U ovom uzrastu je najbolje da pronađete knjige koje će potrajati, koje se neće lako pohabati. Za to će biti pogodne razne edukativne knjige. Čitanje interaktivnih knjiga pruža mnoge pogodnosti. Pored zabave koju će interaktivne priče pružiti vašem malom knjigoljupcu, takođe će mu pomoći da oformi produktivniju čitalačku rutinu, draga sećanja i da nauči da samostalno čita. U ovom dobu trebalo bi da uspostavite redovnu čitalačku rutinu svog deteta, dok knjige prirodno ne postanu deo njegove svakodnevice. Kao ritual pred spavanje možete da se zajedno sa svojim detetom sklupčate pod ćebetom i zajedno čitate neku krpenu slikovnicu.

Izvor: smarkid.com
Prevod: Aleksandra Branković

29.04.2024.
roman tri hleba nasušna predstavljen u zemunu i trsteniku, a 10 maja promocija i u frankfurtu na majni laguna knjige Roman „Tri hleba nasušna“ predstavljen u Zemunu i Trsteniku, a 10. maja promocija i u Frankfurtu na Majni
29.04.2024.
Spisateljica Slavica Mastikosa predstavila je roman „Tri hleba nasušna“ pred čitaocima u Zemunu i Trsteniku.   Promociju u Zemunu vodila je Jelena Jovanović, nastavnica srpskog jezika i ško...
druženje sa huanom pablom eskobarom u knjižari delfi skc 7 maja laguna knjige Druženje sa Huanom Pablom Eskobarom u knjižari Delfi SKC 7. maja
29.04.2024.
Huan Pablo Eskobar, autor knjige „Moj otac Pablo Eskobar“, poznat i pod imenom Sebastijan Marokin, predavač, pisac, arhitekta, dizajner i sin ozloglašenog Pabla Eskobara, u četvrtak 9. maja u MTS dvor...
knjiga koja će vam promeniti život kada si otišao megi o farel u prodaji od 30 aprila laguna knjige Knjiga koja će vam promeniti život – „Kada si otišao“ Megi O’Farel u prodaji od 30. aprila
29.04.2024.
Roman Megi O'Farel „Kada si otišao“ čita se u jednom dahu. To je predivno napisana priča o odrastanju, zaljubljivanju i o još mnogo čemu važnom. Elis Rajks, mlada, povučena i pomalo smetena žena, u...