VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupciVideoKolumneNagradeKalendar

Održana promocija knjige „Čarobna kuhinja za osobe sa dijabetesom“

U utorak 14. maja u Delfi Caféu održana je promocija knjige Violete Orešković Ćurčić „Čarobna kuhinja za osobe sa dijabetesom“. Reč je o jedinstvenom kuvaru sa zdravim, ukusnim i vrlo raznovrsnim receptima jela, koji su prevashodno namenjeni osobama sa dijabetesom, ali su odlični i za sve one koji promenom načina ishrane žele da unaprede svoj život.

Prisutni su sa velikom pažnjom pratili razgovor o ovoj izuzetno važnoj temi o kojoj su, pored autorke, pričale i internista i endokrinolog prof. dr Teodora Beljić Živković iz KBC Zvezdara, nutricionista i dijetetičar Snežana Živković iz Dečje klinike u Tiršovoj i potpredsednica Dijabetološkog saveza Srbije Stela Prgomelja.

Violeta Orešković Ćurčić počela je da se bavi ishranom i da prilagođava recepte naših tradicionalih jela 2008. godine, kad je dijabetes ušao u život njene porodice.

„Nakon nekoliko meseci informisanja o dijabetesu na internetu, naišla sam na forum gde naši eminentni stručnjaci odgovaraju na pitanja o različitim poremećajima i bolestima, tamo sam upoznala Stelu iz Dijabetološkog saveza Srbije i tako je počela naša saradnja i prijateljstvo. Ona je prepoznala moje recepte, koje sam počela da stavljam na sajt Dijabetološkog saveza Srbije, a potom se i ukazala potreba da se ti recepti odštampaju u jednu knjigu. Tako je 2009. izašla prva „Čarobna kuhinja“, a ova koju danas imamo pred sobom je dvadeset i prva, objavljeno je preko 700 recepata i nastavljamo dalje“, rekla je na početku autorka.

Sva jela iz „Čarobne kuhinje“ pripremljena su u Violetinoj kuhinji, isprobana u njenoj porodici i ispraćeno je kako deluju na nivo šećera u krvi. I iz vizure lekara, ovaj kuvar je za osobe sa dijabetesom pravo blago, rekla je doktorka Teodora Beljić Živković, jer je prvi koji sadrži kalorijske vrednosti, glikemijski indeks i glikemijsko optećenje. „Zahvaljujući ovoj knjizi, prvi put možete da znate vrednosti ne samo jedne jabuke, već pite od jabuka, odnosno celog jednog obroka. Ni u Evropskoj uniji na deklaracijama nemate sve te podatke, a sad postoji jedna knjiga, koju možete da date pacijentu i kažete da određeni obrok ima te i te vrednosti koje zahtevaju toliko i toliko insulina, što stvari čini mnogo jednostavnijim. Sa ovom knjigom kao da imate dijetetičara pored sebe u timu, a iz ugla doktora to je veliko olakšanje.“

Ono bez čega bi ovi recepti bili ne samo obični već i nepotpuni jesu tabele. Pregledni tabelarni podaci prate svako jelo i namirnicu i omogućavaju nam da brzo sagledamo kakve su realne nutritivne vrednosti svakog konkretnog jela. Da je to jedna od najvećih vrednosti ove zbirke recepata, potvrdila nam je i Snežana Živković, nutricionista i dijetetičar. „Uz takvu pomoć lakše je dozirati terapiju insulina. Ako neka namirnica ima visok glikemijski indeks, ljudi zbog neinformisanosti pomisle da je to nešto što ne smeju da jedu, a u stvari, bitno je kako se te namirnice kombinuju. Namirnice sa niskim glikemijskim indeksom se, takođe, ne smeju unositi u neograničenim količinama, jer time povećavate unos ugljenih hidrata, a samim tim dolazi do glikemijskog opterećenja. Svi ti podaci su na jednostavan način prikazani u ovoj knjizi, što olakšava pripremu obroka. Najvažnije je slušati svoj organizam i pratiti reakcije na namirnice ili gotove obroke. Naravno, tu je uvek i pitanje zdrave ishrane uopšte, pa se tako nikome ne preporučuju belo brašno, rafinisani šećeri i masnoće.“

Ovaj kuvar je još jedan dokaz da se dijabetes ne mora smatrati bolešću, već jednom vrstom poremećaja metabolizma. Takav pogled na dijabetes, kao i činjenica da i osoba sa dijabetesom može da uživa u hrani, vrlo pozitivno utiče na psihu onoga ko živi sa dijabetesom. Potpredsednica Dijabetološkog saveza Srbije, koja je Violetina podrška od samog početka, dugogodišnji je korisnik insulina i njene recepte smatra blagoslovom. „Ako kuvam po Violetinom receptu, nemam šta da razmišljam, ona je sve sabrala, moje je samo da dam sebi koliko treba insulina. Čak znam i kad treba to da učinim, zahvaljujući glikemijskom indeksu i opterećenju. Dijabetes je matematika, morate praviti odnos ugljenih hidrata i masti, što se nalazi u ovoj knjizi. Sveto trojstvo u dijabetesu je ishrana, fizička aktivnost, i tek na kraju terapija.“

Pomenuli smo već da je ovaj kuvar namenjen i svima onima koji žele da vode računa o svojoj ishrani. „Ishrana u mojoj kući se promenila u tolikoj meri da smo izbacili belo brašno i zamenili ga ovsenim, beli šećer njegovim zamenama, promenili smo vrste ulja koje koristimo. Dakle, to ništa nije komplikovano“, kaže autorka.

Ono što „Čarobnu kuhinju“ razlikuje od drugih jeste jelovnik izbalansirane ishrane za sedam dana, koji se nalazi na kraju ove knjige, a možete je pronaći u svim knjižarama Delfi, Laguninim klubovima čitalaca, onlajn knjižari www.delfi.rs kao i na sajtu www.laguna.rs