Laguna - Bukmarker - Prikaz knjige „Persijanci“: Kad publicističko štivo paše i onima koji više vole beletristiku - Knjige o kojima se priča

Prikaz knjige „Persijanci“: Kad publicističko štivo paše i onima koji više vole beletristiku

Ovo je knjiga koja će oduševiti sve one koji žele da saznaju nešto više o antičkom svetu. Profesor Lojd Levelin-Džouns je obavio obimna istraživanja za potrebe ove knjige i pokazao nam da ne inspiriše samo istorija nego i autorova sposobnost da je kombinuje sa zadivljujućim pričama kako bi oživeo ovaj drevni period.

Pokušavajući da se pridržava načela objektivnosti, autor je napisao ovo delo iz persijske perspektive, uz izvesna ograničenja. Kao prvo, ne postoji veliki broj zapisa o istoriji Persije. Oni koji postoje u Persiji možda su korigovani zbog potreba njihove elite. Kao drugo, istinite činjenice su se pretočile u bajke i legende, jer se istorija Persije najčešće prenosila usmenim putem. Takođe je važno napomenuti da su u tom periodu istorijske zapise vodili i Grci, neprijatelji Persijanaca, tako da je vrlo verovatno da su bili pristrasni i izvitopereno prikazivali Persijance.

Knjiga „Persijanci“ podeljena je na tri glavna dela, što zaista olakšava praćenje priče koja obuhvata čitavu jednu eru. U prvom delu, koje je nazvano Osnivanje carstva, saznajemo kako su Kir Veliki, Darije, Kserks, kao i manje poznati vladari poput Kambiza, osvajali okolne zemlje. Za osnivanje carstva bili su potrebni vešta vojska, strategija, brutalnost i čista ambicija. Strategija je uključivala i „mirnodopsko“ formiranje saveza, tako što su vladari davali svoje ćerke za neveste.

U drugom delu knjige, pod nazivom Biti Persijanac, imamo priliku da saznamo neke stvari o svakodnevnom životu u kraljevskom domu, koji uključuje konkubine, evnuhe, religiju, rituale i birokratiju. U trećem delu, nazvanom Visoko carstvo, autor pokušava da celu priču uveže. Nelojalnost, disfunkcionalnost porodice, unutrašnje zavere, ambicija, osveta i mučenja su veoma bitni za rasplet. Lojd Levelin-Džouns razvija likove u svakom od ovih narativa i dobro kontekstualizuje njihovo ponašanje, čime izaziva emocije kod čitalaca.

Imam samo jednu zamerku, a to je što ne postoje slike koje prikazuju modu tog doba. Lojd Levelin-Džouns do sitnih detalja (pa čak i po nekoliko puta) opisuje odeću koju su nosili ljudi s ahemenidskog područja, ali (u mom slučaju) slika ipak vredi više od hiljadu reči. Ukoliko pomislimo na ceremonijalnu prestonicu ahemenidskog carstva Persepolis, svu njenu veličanstvenost i veličinu, iako je savršeno opisana – teško je zaista možemo zamisliti. Autor je, doduše, u svoje delo uvrstio ilustracije, među kojima se nalazi i slika Persepolisa, na kojoj je prikazana sva monumentalnost njegove izgradnje.

Lojd Levelin-Džouns je u svoju knjigu uključio i ilustracije drevnih pečata nekoliko moćnika persijskog carstva. Ove crnobele ilustracije su u tekstu dodatno pojašnjene. kao i svaki deo pečata. Pošto smo vremenski mnogo udaljeni od ove ere, ovakva tehnika opisivanja i objašnjavanja slike je zaista neophodna kako bi se onima koji nisu upoznati sa persijskim carstvom sve to približilo.

Upotreba različitih književnih tehnika, između ostalog, čini Lojda Levelin-Džounsa izuzetno veštim autorom. Iako se ova knjiga ubraja u publicistiku, način na koji autor prenosi istorijske informacije konstantno čitaoce drži u neizvesnosti. Obavio je zaista podrobno istraživanje i konsultovao brojna istaknuta imena, a zbog mnogih aspekata carstva koje je uključio u knjigu, zaista je nabijena znanjem i informacijama. Kao takva, možda deluje kao pravi izazov za sve čitaoce, ali smatram da bi u njoj uživali čak i oni koji više vole da čitaju beletristiku.

Autor: Rebeka Vu
Izvor: glamadelaide.com.au
Prevod: Kristijan Vekonj