VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupciVideoKolumneNagradeKalendar

Zbog čega deci treba dozvoliti beskonačno ponavljanje iste radnje

Pre nego što je naučila da govori, moja kćerka je naučila znakovni jezik, a prvi znak koji je usavršila bio je „još“. Još je značilo još – na primer, „Daj mi još mleka pre nego što počnem da vrištim/plačem, za 5-4-3-2-1...“ – ali za nju je značilo i „opet“. Pevaj mi tu pesmicu opet. Pritisni dugme na igrački-kasici opet. Hoću onaj smešan zvuk koji praviš rukom ispod pazuha, i opet, i opet.



Deca vole ponavljanje. Većina roditelja to shvata, ali kada čitate jednu istu priču poslednjih sto dana i prokleta gusenica je i dalje gladna, ne možete a da ne pomislite: „Ma, dajte malo nešto drugo!“. Možda ćete početi da se pitate i da li vaše dete pomalo stagnira. To je nešto o čemu sam razmišljala kada sam odlučila da je upišem u predškolski program zasnovan na igri. S jedne strane, dopalo mi se to što deca imaju slobodu da istražuju bez rutine koja bi ih ograničavala. S druge strane, iako može da se igra bez ikakvog usmeravanja zar neće jednostavno nastaviti da radi ono što inače svakog dana radi kod kuće, po ceo dan?

„To je moguće“, rekla mi je direktorka predškolske ustanove. „Ali, zar je to nešto loše?“

A onda je pojasnila : „Ono što odrasli ne shvataju jeste  da svaki put kada dete ponovi neku radnju, ono uoči nešto novo i drugačije. Šta je to što ljude kada putuju vuče da se vraćaju na isto mesto? Svaki put vidimo nešto novo. Upravo tako dolazimo do pravog razumevanja stvari.“

Postoje i naučni dokazi koji govore u prilog ovoj tvrdnji. Kada deca neprestano ponavljaju istu radnju – stalno čitaju istu knjigu, pune i prazne istu kanticu, postavljaju isto pitanje – u njihovim mozgovima se formiraju veze koje su od presudnog značaja za njihov razvoj i proces učenja. Jedno istraživanje o razvoju jezičkih veština otkrilo je da ona deca kojima je više puta pročitana ista knjiga mnogo brže usvajaju nove reči i pokazuju veći stepen razumevanja tih reči od dece kojoj su čitani različiti tekstovi. Drugo istraživanje je pokazalo da kada deca više puta čitaju istu priču, razgovor o tekstu postaje mnogo kompleksniji sa svakim novim čitanjem – njihovi odgovori na pitanja su raznovrsniji i složeniji.



Osim toga, ponavljanje je jednostavno nešto što deci prija – kao i odraslima. Poznate stvari nam ulivaju osećaj sigurnosti – osećamo se bezbednije i manje usamljeno. To što znamo šta sledi nas osnažuje. U svetu kojim vladaju nesigurnost i haos, zar nije divno poželeti laku noć mesecu, zvezdama, vazduhu i svim zvukovima, pre nego što utonete u san? U članku iz časopisa „Dejli bist“ pod nazivom „Već sedamdeset godina želimo laku noć tom mesecu“ („We've Been Saying Goodnight to That Moon for 70 Years“, citira se knjiga „Here and Now Story Book“, Lusi Mičel iz 1921:
 
  • „Samo odrasli, slepi kod očiju, smatraju da su poznate stvari nezanimljive. Pokušaj da se deca zabave tako što ćete im predstaviti nešto neobično, bizarno, nestvarno, predstavlja nesrećnu posledicu ovog slepila. Za decu neobične stvari nisu primamljive dok se ne upoznaju dobro sa onim što je uobičajeno.“
  • Šta treba preduzeti kada vaša deca neprestano ponavljaju određene radnje? Koliko god vam to bilo dosadno, pratite ih. Ali ne na način koji će vas izludeti. Nudimo vam nekoliko korisnih saveta:
  • Čak i ako dodajete nove knjige, uvek na policama ostavite i nekoliko omiljenih, poznatih naslova.
  • Potražite nastavke omiljene knjige ili druge knjige istog autora – deca formiraju jače veze kada postoji nešto poznato za šta mogu da se uhvate, kao što je, recimo, glavni lik ili stil pisanja.
  • Ponudite im tekstove sa neodređenim završetkom, zasnovane na „šablonima“, koji podržavaju ponavljanje iste radnje.
  • Postepeno uvodite novine. Na primer, kada završite sa čitanjem neke knjige po hiljaditi put, pokrijte neke reči i pustite svoje dete da popuni praznine. Ili promenite kraj. Vaspitačica Erika Kej smatra da roditelji mogu da iskoriste privrženost svog deteta prema nečemu kako bi mu pomogli u samoosvešćivanju. „Iskoristite to kao priliku da postavite pitanje: Šta se tebi tu najviše dopada?“ S vremenom, vaše dete će steći dovoljno samopouzdanja da pita: „U redu, šta je sledeće?“ 
 
Izvor: offspring.lifehacker.com
Prevod: Maja Horvat


predstavljanje knjige london vladimira đurića đure laguna knjige Predstavljanje knjige „London“ Vladimira Đurića Đure
16.01.2019.
U utorak 22. januara od 13 sati u Delfi Caféu u SKC-u biće predstavljen roman „London“ Vladimira Đurića Đure.   Osim autora, Vladimira Đurića Đure, o knjizi će govoriti Rodoljub Stojanović, vla...
više
klara uson prisustvujemo završetku jedne epohe kojom smo bili oduševljeni  laguna knjige Klara Uson: „Prisustvujemo završetku jedne epohe kojom smo bili oduševljeni“
16.01.2019.
Spisateljica iz Barselone Klara Uson u svom poslednjem romanu „Hrabrost“ spasava od zaborava „munjevitu i izjalovljenu, ali herojsku revoluciju“ Fermina Galana, izvedenu u decembru 1930, a koja je tra...
više
žurić i marojević u najužem izboru za vitalovu nagradu laguna knjige Žurić i Marojević u najužem izboru za Vitalovu nagradu
16.01.2019.
U najužem izboru za nagradu „Zlatni suncokret“ žiri u sastavu Dragan Jovanović Danilov, Dragan Babić i Vladimir Gvozden (predsednik) uvrstio je šest književnih dela, među kojima su „Tuđine“ Igora Maro...
više
 čovek po imenu uve najčitanija knjiga u biblioteci grada beograda laguna knjige „Čovek po imenu Uve“ – najčitanija knjiga u Biblioteci grada Beograda
16.01.2019.
Najčitanija knjiga stranog autora u Biblioteci grada Beograda za 2018. je roman „Čovek po imenu Uve“ Fredrika Bakmana u izdanju Lagune, saopšteno je 16. januara na svečanosti povodom 88 godina postoja...
više