Laguna - Bukmarker - Predstavljena knjiga Rubikon - Knjige o kojima se priča

Predstavljena knjiga Rubikon

U prostorijama IP Laguna, danas je održana press konferencija na kojoj je predstavljena knjiga Toma Holanda "RUBIKON – TRIJUMF I TRAGEDIJA RIMSKE REPUBLIKE".

Žermen Filipović, koja je prevela ovu knjigu, za "Rubikon" je rekla da:

"Istorija pamti ratove po prekretnicama, po prelomnim trenucima kada se svet zauvek menja. Prelazak Rubikona upravo je takav, odlučujući trenutak, koji kasnije, naravno, poprima razmere pravog mita. Kako Tom Holand objašnjava, Rimljani su imali reč – discrimen – za taj presudni čas kada je sve u neizvesnosti i kada se donosi odluka koja može dovesti ili do trijumfa ili do potpune katastrofe. Rubikon je studija čiji predmet obuhvata discrimen; pad velikih ličnosti naizgled posvećenih uzvišenom idealu, i uspon drugih, koristoljubljivijih velikana, opasnosti i pohlepu, sukobe i svađe, građansku čast koja će se izopačiti i prerasti u hegemoniju lične ambicije.

Holand pristupa ovoj tematici sa strašću, pronicljivošću i umećem pravog pripovedača. Drevna istorija nam često biva predstavljena kroz nepristupačne akademske radove i filmske spektakle. Holand uspeva da zadrži elemente ova dva žanra i poklanja nam knjigu koja će nas i podučiti i zabaviti. Za čitaoca čije je poznavanje istorije starog Rima oskudno, ovo delo pruža obilje podataka koji će ga uvesti u čudesni svet grada koji se iz malog naselja podignutog na močvarnom tlu uzdigao u gospodara sveta koji je čovečanstvu zaveštao mnoga dobra. Znalce će, pak, podsetiti na slavne likove antike i mnoge događaje koji i dan danas žive sa nama i oko nas.

Rubikon, studija uzroka i posledica, raspliće mitove i otkriva izuzetnu stvarnost u osnovi, savremenim jezikom rečeno, promene režima u starom Rimu. Složeno istorijsko razdoblje obuhvaćeno ovom knjigom obiluje događajima, ali Holand uspeva da zadrži ritam priče zahvaljujući svom proverenom spisateljskom umeću i nesumnjivo obimnom istraživanju. Istoričar koji o starom Rimu piše za široku publiku suočava se sa dva izazova. Prva njegova dužnost jeste da prenese obilje podataka, bez kojih se Rimska republika ne može shvatiti, a da pri tom ne zapadne u suvoparnost koja generacije mladih čitalaca, nažalost, često odvraća od proučavanja klasičnog perioda. Drugi mu je zadatak da izrazi istinsko divljenje koje izaziva stari Rim, civilizacija koja nam je po mnogo čemu bliska ali i sasvim strana. Holand uspeva da nam briljantno dočara i približi paradokse ovog društva. Stil mu je takav da će svojom pričom o usponu i padu Rimske republike i u mladom čitaocu pobuditi istinsko zanimanje za ovu temu. Holand svoju čitalačku publiku vodi na put na kojem će ih upoznati ne samo sa ličnim ambicijama svakog aktera, već i sa prirodom, načinom razmišljanja, težnjama i ciljevima samog Rima kao celine. Govori o onome za čim su Rimljani žudeli – o slavi, časti, tradiciji, junaštvu i dužnosti, ali i o ambicijama, praznoverici i gramzivosti. Svoju priču začinjava sočnim pojedinostima čime joj daje boju, ukus i životnost. Epizodama o ondašnjem nasilju stalno podseća na to dokle je danas stiglo čovečanstvo, ali ono što je savremenom čitaocu izvesno daleko poznatije jesu političke mahinacije. Holand nenametljivo pokazuje koliko toga je u današnjem svetu preuzeto iz starog Rima i pušta čitaoca da sam zaključi koliko kao civilizacija dugujemo ovom društvu.

Naravno, Holandova knjiga obuhvata i suviše veliko razdoblje i čitav niz ličnosti, pa bismo mogli reći da smo tek „zagrebali po površini“, ali ćemo posle ove knjige svakako bolje razumeti i samu Republiku i ličnosti koje su odigrale toliko važnu ulogu u istoriji.

Holand počinje s Julijem Cezarom a završava svoju priču sa Oktavijanom koji će sebe proizvesti u Avgusta, oca nacije, tvorca Pax Romana. Predstavlja nam niz ličnosti koje su svojim delom ostavile neizbrisiv trag u istoriji. Tu je Sula, veliki vojskovođa koji je prvi s vojskom krenuo na Rim, surovi diktator i iskreni zaljubljenik u Rim i republikanske vrednosti, koji i dan danas zbunjuje istoričare svojim potezom koji je bez presedana – na kraju krajeva, koliko ljudi se i pre i posle njega svojevoljno odreklo tolike moći i vlasti i povuklo s položaja kao što je to uradio Sula? Miljenik Rima Pompej Veliki, slavni ratnik, čiji su ratni uspesi slavodobitnom Rimu doneli mnogo, skončaće smrću nedostojnom jednog pobednika. Kras, večiti Pompejev suparnik, pohlepan i škrt, od koga su sugrađani strahovali. Katon Mlađi, strogi, tvrdokorni, nepokolebljivi idealista koji je nastojao da Rimljani očuvaju najsvetlije predačke običaje i čija će nastojanja završiti neuspehom i časnom smrću od sopstvene ruke. Sujetni Ciceron, najveći govornik svih vremena, čija sačuvana dela i danas plene plemenitom vrlinom o kojoj je pisao ali koje se nije pridržavao, koji se kukavički sklanjao s puta olujama koje su potresale tadašnje društvo, na kraju će se sa smrću hrabro suočiti. Tu su, dakako, i neotesani Marko Antonije i zavodljiva Kleopatra. Julije Cezar, oštrouman, hrabar, čuven po svojoj blagosti prema neprijateljima, obdaren velikom pameću i mnogim talentima, jeste prešao Rubikon, ali je Avgust, taj primus inter pares, prvi među jednakima, kako je voleo da uverava stare idealiste, bio taj koji je Republiku pretvorio u pravu monarhiju.

Radoznalog čitaoca pisac ostavlja u trenutku kada Republika pada a počinje dominacija Carstva. Možemo se samo nadati da će nas Holand obradovati novom knjigom u kojoj će nastaviti ovu izuzetnu priču i u kojoj ćemo uživati jednako kao u Rubikonu."

Knjiga se može naći u svim većim knjižarama, kao i u Laguninim Klubovima čitalaca širom Srbije, Crne Gore i BiH.

selimiru raduloviću uručena nagrada meša selimović  laguna knjige Selimiru Raduloviću uručena nagrada „Meša Selimović“
16.04.2024.
U utorak 16. aprila na Kosančićevom vencu u Beogradu, na mestu nekadašnje Narodne biblioteke, pesniku Selimiru Raduloviću svečano je uručena prestižna nagrada „Meša Selimović“ za pesničku zbirku „Zapi...
to blurb or not to blurb nije sve amazing, surprising i breathtaking ili  laguna knjige To blurb or not to blurb: Nije sve amazing, surprising i breathtaking... ili?
16.04.2024.
U moru fenomenalne, sjajne, spektakularne i književnosti koja oduzima dah, postavlja se pitanje: to blurb or not to blurb? Prenosimo vam sjajan tekst koji je objavljen na hrvatskom književnom prortalu...
20 popusta za predavanje huana pabla eskobara laguna knjige 20% popusta za predavanje Huana Pabla Eskobara
16.04.2024.
Huan Pablo Eskobar, autor knjige „Moj otac Pablo Eskobar“, poznat i pod imenom Sebastijan Marokin, predavač, pisac, arhitekta, dizajner i sin ozloglašenog Pabla Eskobara, u četvrtak 9. maja u MTS dvor...
promocija romana moja ljubav nikola tesla u rumi laguna knjige Promocija romana „Moja ljubav Nikola Tesla“ u Rumi
16.04.2024.
U Gradskoj biblioteci „Atanasije Stojković“ u Rumi, u sredu 17. aprila od 18 sati, biće predstavljen roman Ane Atanasković „Moja ljubav Nikola Tesla“. A već narednog dana, 18. aprila, takođe od 18 sat...