VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupciVideoKolumneNagradeKalendar

Predstavljena knjiga „Nevidljivi lanci“ Momira Bulatovića [video]

Promocija knjige „Nevidljivi lanci“ Momira Bulatovica, bivšeg predsednika Crne Gore i Savezne vlade SRJ, održana je 20. septembra u Delfi Caféu u SKC-u. Pred mnogobrojnom publikom o knjizi su osim autora govorili: dr Miša Đurković sa Instituta za evropske studije, dr Dušan Proroković sa Instituta za međunarodnu politiku i dr Milomir Stepić sa Instituta za političke studije.

Kako banke, ni iz čega, stvaraju novac i kako prisvajaju tuđe depozite? Na čemu se zasniva američko bogatstvo? Kako Kina i Amerika razvijaju odnos složene međuzavisnosti? Kako je Rusija odgovorila na napad na njenu ekonomiju? Zašto se traži zlato i šta predstavlja bitkoin? Zašto je stvoren „laki“ novac i kako je on postao „pametan“... neka su od pitanja na koja odgovara knjiga „Nevidljivi lanci“.

Milomir Stepić sa Instituta za političke studije podelio je sa prisutnima zanimljivost da je knjiga Momira Bulatovića prva posle mnogo vremena koju je čitao podvlačeći delove. On je istakao da je knjiga napisana pitkim i razumljivim jezikom i da će zahvaljujući njoj svetsku ekonomiju lako razumeti i običan čovek. „Novac i finansije su činioci moći, njime možete kupiti i vlast i stanovništvo i teritoriju. Upravo ova knjiga otkriva da li novac uopšte postoji. A otkriva i da li su svetske sile, koje štampaju taj nepostojeći novac, samo ’tigar od papira’. Knjiga ’Nevidljivi lanci’ demistifikuje SAD, EU i Zapad uopšte, koji je svima odredio cenu, ali ne i vrednost“, zaključio je Stepić.

Proroković smatra da su države ključni akteri medunarodnih odnosa jer poseduju vojnu silu političku moć kojim mogu da usmeravaju određene procese. Ali Momir Bulatović je odlično primetio da smo ušli u fazu dominacije bankarskog sektora, i otuda ulazak u veliku globalnu ne samo ekonomsku nego i političku krizu. „Ova knjiga je u skladu sa novim trendovima i zaista je privilegija imati ovako detaljno i iscrpno obrađenu temu na našem jeziku. Ovo što piše Momir Bulatović je promišljanje budućnosti. Došli smo do etape u međunarodnim odnosima kada više ne može da opstane postojeći sistem i Bulatović odlično objašnjava zašto se treba vratiti državo-centričnom modelu, zašto banke treba staviti pod kontrolu, zašto štampanje novca treba ograničiti, zašto vraćati zlatnu rezervu kao instituciju, i kako organizovati ekonomski sistem.“

Miša Đurković je najpre istakao da je Momir Bulatović „retko častan i mudar čovek. To je nešto što se danas ne može često reći. Simbioza između politike i novca je izuzetno kompleksna i ona se ne može jednostrano definisati. Ovo je knjiga koja se naizgled bavi ekonomijom, ima izvanrednih podataka. Osnovna poruka koju vidimo iz knjige jeste da živimo u virtuelnom kazinu, u kulturi duga koji se beskonačno uvećava. Ova knjiga je kao triler izuzetno potkrepljen nizom fantastičnih primera. Momir u ovoj knjizi predstavlja svet koji se dramatično menja i otvara nam mnoga filozofska pitanja.“

Momir Bulatović je objavio do sada više desetina naučnih i stručnih radova iz političke ekonomije i međunarodnih odnosa. Napisao je i više knjiga. Bio je predsednik Predsjedništva SR Crne Gore od 1990. do 1992, predsednik Republike Crne Gore od 1993. do 1998. i predsednik Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije od 1998. do 2000. Nakon bavljenja politikom posvetio se privatnom biznisu i stručnom usavršavanju.

„O moći nepostojećeg novca počeo sam da razmišljam kod raspada SFRJ. Centralno pitanje kojim se ja ovde bavim jeste pitanje kontrole, jer finansijske ustanove moraju biti kontrolisane.
Ova knjiga ne daje recept za izlazak iz problema, ona pokušava da kaže dijagnozu stanja, a to je veoma značajno. Radujem se ugovorima koji su potpisani sa Kinom. Taj svet realne ekonomije je sada za nas realna šansa.“

Bulatović je izneo stav da će svuda u svetu slobodnobirajući građani glasati za onaj politički program koji obezbeđuje veću preraspodelu državnih sredstava i veća socijalna davanja i da treba razmisliti o liberalnom socijalizmu na čijem vrhu će biti nepotkupljivi ljudi koji će u trenutku krize stati na stranu naroda, a ne banaka.

Knjiga „Nevidljivi lanci“ je važna zato što ćemo uz nju mnogo bolje razumeti ekonomiju, kuda ide ovaj svet i kako da finansijski preživimo u njemu. Možete je pronaći u svim knjižarama Delfi, Laguninim klubovima čitalaca, onlajn knjizari www.delfi.rs i na sajtu www.laguna.rs.