Laguna - Bukmarker - Pandemija korona virusa menja način kupovine knjiga - Knjige o kojima se priča

Pandemija korona virusa menja način kupovine knjiga

Kada je Endi Hanter pokrenuo svoj startap Bookshop u januaru, nadao se da će uspeti da pronađe malu nišu na tržištu kojim dominira Amazon. Ideja je bila privlačna, jednostavna kupovina knjiga koja, pre svega, ne doprinosi dodatnom bogaćenju Džefa Bezosa. Ali uspeh nije bio zagarantovan. Zapravo, male su šanse bile da se probije. Bila je to optimistična operacija. Možda i preoptimistična.

A onda se dogodila pandemija korona virusa. I Bookshop je procvetao.

„Bila je sumanuto“, rekao je Hanter. Bookshop je od malog startapa spremnog za veliku bitku postao jedan od najpopularnijih načina kupovine knjiga za svega nekoliko nedelja. Sada već ima i partnere poput Njujork tajmsa, Bazfida, Voksa i Nove republike. Broj zaposlenih se udvostručio. Hanter očekuje oko 6 miliona dolara vrednu prodaju u maju što je eonima daleko od projekcija koje je imao u januaru. Ako bi kompanija nastavila ovako da posluje, do kraja godine bi mogla da ostvari oko 60 miliona u prodaji, ali Hanter očekuje da će period nakon karantina biti drugačiji. „Siguran sam da će, kada se sve ponovo otvori, naša prodaja pasti, možda čak i upola. Ali i u takvom slučaju, i dalje smo u top 10 prodavaca knjiga u SAD“, rekao je.

Priča o ovom uspehu je samo jedan od primera koliko brzo se posao prodaje knjiga promenio tokom perioda boravka kod kuće zbog covid-19 virusa. „Egzistencionalni trenutak promene književne industrije bila je 2009. godina“, kaže Piter Hildik-Smit, predsednik istraživačke firme Kodeks. Te godine je krenula značajnija prodaja elektronskih knjiga, a Amazon je bio u usponu: „Ali ova promena je još dublja.“

Pandemija je prouzrokovala ogromnu promenu u ponašanju potrošača. Lično traganje za knjigama u prodavnicama je na neodređeno vreme u pauzi. Iako je većina fizičkih prodavnica zatvorena, a ekonomija drastično opada, prodaja knjiga je u aprilu bila u usponu, kako navodi istraživanje tržišta kompanije NPD. „Istorijski gledano, tržište knjiga je uvek dobro poslovalo tokom ekonomskih padova i prvih šest nedelja nam je pokazalo da potražnja za knjigama ne opada“, napisala je Kristen Meklin, analitičarka firme, u nedavnom izveštaju i zapazila da prodaja knjiga ima porast gotovo svake godine još od Velike depresije.

Knjige o putovanjima, stranim jezicima i poslovanju su u samom vrhu prodaje – ali je ovo užasan trenutak da objavljujete, na primer, vodiče. S druge strane, neki izdavači u ovom periodu imaju veliki potencijal za uspeh. „Prodaja je veća za 15% u odnosu na prošlu godinu“, rekla je Margo Boldvin, osnivačica nezavisnog izdavštva Čelsi Grin. „Direktna onlajn prodaja beleži astronomski skok.“ Ova indi izdavačka kuća fokusirana je na publicistiku, posebno na oblasti održivosti, baštvonastva i ekoloških aktivnosti. „Knjige o baštovanstvu se odlično prodaju, a jedna je dospela na listu regionalnih bestselera - 'Gaia's Garden' je knjiga objavljena pre 25 godina. Ljudi se okreću knjigama koje im pomažu da budu samostalniji“, zaključila je Boldvinova.

Meklinova je takođe primetila sličnu stvar: „Postoji solidan rast u prodaji kuvara. Očigledno sada svi mese hleb.“

Pored knjiga za domaćinstvo, dečje obrazovane knjige su veoma tražene jer se deca školuju kod kuće. Direktor Barnes & Noble, Džejms Daunt, kaže da se ljudi primetno okreću veoma cenjenim knjigama, kako savremenim tako i klasicima. „Obimnije knjige se bolje prodaju od onih tanjih“, rekao je. „To su one knjige koje je svako trebalo da pročita, ali možda ipak nije.“

„Elektronske i audio knjige beleže rast u prodaji, tvrd povez se odlično prodavao oko Uskrsa, kao i knjige za decu i poklon knjige“, dodao je Hildik-Smit. Ali nije ni sve tako ružičasto – zapravo, ovo su teška vremena za veliki broj nezavisnih knjižara jer se ovaj porast nije jednako rasporedio. Iako je pandemija okrenula interesovanje dela kupaca ka Bookshop platformi, većina ipak kupovinu obavlja preko Amazona koji je svakako dominantna sila knjižarstva. Uprkos tome što je Amazon knjige obeležio kao „neesencijalne“ i ima produženo vreme dostave, njegov širok izbor i reputacija obezbeđuju mu vodeću poziciju.

Sve čemu prodavci knjiga sada mogu da se nadaju je dobra onlajn prodaja. Teško je predvideti u kom pravcu će se stvari odvijati, ali u kjižarskomposlu ima mnogo hrabrih i kreativnih ljudi. Sledeće poglavlje počinje sa završetkom pandemije.

Izvor: wired.com

odgovori koji su neophodni nikad bolja sve o famoznoj menopauzi u prodaji od 24 aprila laguna knjige Odgovori koji su neophodni: „Nikad bolja: Sve o famoznoj menopauzi“ u prodaji od 24. aprila
23.04.2024.
Ginekološkinja Šila de Liz prihvatila se odgovornog zadatka i u knjizi „Nikad bolja: Sve o famoznoj menopauzi“ dala detaljan vodič i odgovore na mnoga pitanja za važan period života žene. Ova knjiga p...
sjajne akcije za svetski dan knjige  laguna knjige Sjajne akcije za Svetski dan knjige!
23.04.2024.
Dan koji cela planeta obeležava kao Svetski dan knjige je 23. april. Ali kada ste knjigama okruženi svaki dan kao mi u Laguni, onda je za nas svaki dan Dan knjige! Ipak, u nedelji kada svi pose...
rajko grlić 23 aprila u kc grad, u okviru programa booking balkan  laguna knjige Rajko Grlić 23. aprila u KC Grad, u okviru programa „Booking Balkan“
22.04.2024.
U okviru književnoumetničke platforme „Booking“, Kulturni centar Grad organizuje programski segment pod nazivom „Booking Balkan“, u kom će 23. aprila od 18 sati gostovati Rajko Grlić, jedan od najznač...
22.04.2024.