Laguna - Bukmarker - Održana promocija knjige Pere Simića „Tito i Srbi, 2“ [video] - Knjige o kojima se priča

Održana promocija knjige Pere Simića „Tito i Srbi, 2“ [video]

Promocija poslednje knjige prerano preminulog publiciste Pere Simića „Tito i Srbi, 2“ održana je u četvrtak 23. avgusta u Delfi Caféu u SKC-u. Pred mnogobrojnom publikom o knjizi su govorili Zorica Simić, supruga Pere Simića, istoričar Srđan Cvetković, sociolog Slobodan Gavrilović i urednik Dejan Mihailović. Na promociji je bilo reči i o knjizi „Moj život ne pripada samo meni – sećanja na Peru Simića“, koju je priredila Zorica Simić.

O nepoznatim stranicama iz Titove biografije i kontroverzama iz naše novije prošlosti Pero Simić je pisao u mnogim srpskim i jugoslovenskim listovima i časopisima, a u inostranstvu u „Večernjoj Moskvi“ i bečkom „Forumu“. Hrvatski i slovenački istoričari i novinari proglasili su ga 2009, odnosno 2010, za „najboljeg poznavatelja Tita u svijetu“ i za „najvećeg svetskog titologa“. Osim u republikama bivše Jugoslavije, Simićeva biografija Josipa Broza Tita objavljena je i u Poljskoj, Bugarskoj, Austriji i Nemačkoj.

„Pera Simić je proglašen za najboljeg poznavaoca Tita u svetu i bio hvaljen i osporavan, ali je uvek bio dosledan onome što je radio. Odgovornost da ova knjiga ugleda put do čitaoca bila je velika jer Pera nije stigao da dovrši rukopis, a svaku svoju knjigu je doterivao i umivao do pred samu štampu“, rekla je Zorica Simić, supruga autora knjige. „Odlučila sam u dogovoru sa Lagunom da dodam dva poglavlja iz druge Perine publikacije kako bi se zaokružila tema i tako cela Perina studija o odnosu Tita i Srba učinila najzad dostupnom čitaocima.“

Ova poslednja knjiga Pere Simića, dugogodišnjeg istraživača Titove biografije, analizira i prati odnos Tita i komunističke partije prema srpskom nacionalnom i državnom pitanju posle Drugog svetskog rata. Ona je nastavak prvog dela koji je obuhvatao period od početka Velikog rata do uspostavljanja socijalističke Jugoslavije. Obe knjige kruna su njegovih višegodišnjih pregnuća da rasvetli biografiju svakako najvažnijeg državnika XX veka na ovim prostorima.

„Pera Simić je bio čovek koji je dosegao sam vrh jugoslovenske publicistike, bez straha otvarajući mnoge teme, na dokumentaran ali prijemčiv način. Ova knjiga se bavi dolaskom Tita i partije na vlast, Titovim odnosom prema demokratiji i ljudskim pravima, ali i prema Srbima i srpskom narodu. Knjiga ’Tito i Srbi, 2’ otvara pitanje uspona od prvog među jednakima do nedodirljivog vođe“, istakao je istoričar Srđan Cvetković. „Danas se zaboravljaju sve one rđave stvari tog vremena, progoni, ekonomski neuspesi i loši kulturni modeli, i istovremeno mladim ljudima nameće nostalgija za ovim periodom. Ova knjiga treba da otrezni ljude od takvih shvatanja. Ovu knjigu preporučujem svakom čoveku koji razmišlja svojom glavom“, završio je Srđan Cvetković.

Slobodan Gavrilović smatra da knjiga „Tito i Srbi 2“ zaslužuje veliku pažnju, njena velika vrlina je sjajan i razumljiv jezik, jer je Pera uspeo da podari čitaocu ono što ne očekuje. Ova knjiga ima i lirsko, gotovo pesničko nadahnuće u formi opisa događaja: „A zahvaljujući Simićevim delima kao što je dvotomna knjiga ’Tito i Srbi’, i mnogim ranije objavljenim dokumentima o Josipu Brozu, danas se mogu naći vrlo kredibilni i otrežnjujući podaci koji govore o dugo skrivanim stranama Titove biografije.“

„Knjiga koja je pred vama ima posebnu formu, jer Pera Simić podatke koristi na osobit način, uspostavlja dijalošku formu čak i kad koristi citate, kao da je u pitanju roman, fikcija, a ne čist i suv dokument, i to je posebna odlika njegovog stila“, rekao je Dejan Mihailović. „Današnja promocija istovremeno je i odavanje pošte ovom našem poznatom publicisti, i zato uz ovu knjigu preporučujemo i svojevrsnu spomenicu posvećenu ovom piscu, pod naslovom ’Moj život ne pripada samo meni’, koju je uz pomoć svojih i Perinih prijatelja takođe pripremila Zorica Simić.“

„Monografija ’Moj život ne pripada samo meni’ nastala je sa željom da se sačuva uspomena na Peru Simića i kao publiciste i javnog radnika, i kao čoveka, da se time zaokruži opus autora koga su ljudi najviše upoznali kroz njegove knjige. To je zbirka sećanja prijatelja i saradnika, uz sažetke iz svih njegovih knjiga i uz brojne fotografije iz porodičnog albuma“, objasnila je na kraju Zorica Simić.