Laguna - Bukmarker - Prikaz knjige „Doktore, umirem li?“ - Knjige o kojima se priča

Prikaz knjige „Doktore, umirem li?“

Glavobolja, nesanica, zaboravnost, kvržice na vratu, bol u grudima, ubrzan ili nepravilan rad srca, zadihanost, bol u stomaku ili prilikom mokrenja, otečena stopala, prekomerno znojenje, gubitak kose… Razni su načini na koje telo pokušava da nam saopšti da sa njim nešto nije u redu. Kada je to razlog za paniku, a kada prilika da tek malo zastanemo i dozvolimo mu da „prodiše“?

„Doktore, umirem li?!“

Na pitanje iz naslova knjige, njeni autori, doktori Kristofer Keli i Mark Ajzenberg, odgovaraju nedvosleno:

„Razume se… da. Od trenutka kad se rodite! Pravo pitanje je, međutim, sledeće: Hoće li se to dogoditi pre no što ste očekivali?“

I zato ova knjiga. Kroz osam tematskih poglavlja, autori, inače uspešni lekari u vodećim američkim kliničkim centrima (prvi je specijalista opšte hirurgije, a drugi kardilog), zajedno sa stručnim saradnicima koji „uskaču“ kad god je to potrebno, demistifikuju najčešćih simptome kojima nas telo upozorava da sa njim nešto nije u redu. Ali, da li je to samo prolazna slabost, na koju očigledno svako ima pravo – pa i naši organi, ili nagoveštaj ozbiljnijeg zdravstvenog problema, pa možda i razlog da se odmah obratite za stručnu pomoć – to su već gradacije kojima se autori knjige detaljno bave.

Recimo, bol u leđima. Autori će vas najpre podsetiti da, ako ste ljudsko biće i niste političar, imate kičmu, a to znači da skoro sigurno znate šta je bol u leđima. Ali, kako da razlikujemo da li je bol u leđima ozbiljan simptom ili samo zgodan izgovor da ne izbacimo đubre? Višak kilograma, prosto istezanje mišića koje nas može onesposobiti na nekoliko dana, istiskivanje diskova koji dele pršljenove… ili bol možda potiče iz nekog drugog organa, poput bubrega? Ako vas zabole leđa, da li odmah požuriti na dubinsku masažu kod stručnog fizioterapeuta, preći na spavanje na tabli šperploče koju verovatno imate negde u svojoj garaži, potražiti neki mišićni relaksant ili uput za magnetnu rezonancu?

Možda je dovoljno da „iskulirate“. U slučaju mišićnog spazma, koji će proći za koji dan ili nedelju, dovoljno će biti da izbegavate dizanje teških predmeta i slična naprezanja, ali nemojte neprekidno ležati ili spavati na onoj pomenutoj dasci, jer ležanje samo produžava patnju. Nekada će pomoći dugo tuširanje toplom vodom, topli termofor ili električno jastuče, neki privremeni lek protiv bolova… Ali, ako se bol produži na duži period, dolazi do utrnulosti i slabosti u rukama i nogama, postaje pekuća na jednoj strani vrata, za vreme menstruacije javlja se snažan bol u krstima… to su već razlozi da se preduzme nešto ozbiljnije.

Autori pritom vrlo precizno i detaljno izlažu simptome i pokušavaju da dijagnostikuju da li su bezopasni i samo prolazni signali trenutne slabosti, ili ipak ozbiljnije ili čak vrlo ozbiljno upozorenje tela koje zahteva urgentni odgovor.

„Srećom, za većinu novih simptoma se ispostavi kako to nije ništa strašno. Ponekad, međutim, glavobolja nije obična glavobolja i zapravo je znak oboljenja opasnog po život, poput moždanog krvarenja… Niko od nas ne želi da ignoriše problem koji može značiti da nam je odzvonilo“, zaključuju Keli i Ajzenberg.

Pišući popularno i lucidno, autori će vas u svakom konkretnom slučaju posavetovati „da li da se izbezumite ili da iskulirate“. Jasno im je i da ćete najpre „izguglati“ svoje stanje, pa sugerišu i da razmislite „koji je ono beše medicinski fakultet završio doktor Gugl“, ali i da imate na umu da većina sajtova namerno stvara paniku kod posetilaca, kako bi oni nastavili da ređaju klikove ili ispovrteli keš za čudesni lek.

Keli i Ajzenber će vam, jednostavno, reći kako zaista jeste. Bilo da je u pitanju glavobolja, umor, nesanica, zaboravnost, kvržice na vratu, bol u grudima, ubrzan ili nepravilan rad srca, bol u stomaku ili nadimanje, bol prilikom mokrenja, otečena stopala, prekomerno znojenje ili gubitak kose… Spisak simptoma kojima se bave se ovim neiscrpljuje, ali ilustruje obim informacija koje na stručan način, ali popularno i često duhovito, autori nižu kako bi pomogli da uspostavimo pravilan dijalog sa svojim telom i razumemo njegove poruke i signale od kojih zavise naše zdravlje i život.

Autor: Slavoljub Marković
Izvor: rtk.rs