Laguna - Bukmarker - Kako motriti na vašeg malog čitaoca - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Kako motriti na vašeg malog čitaoca

Potreba za roditeljskim angažovanjem i učešćem u obrazovanju aktuelna je tema. Stvaranje jake veze između kuće i škole je važno za akademski i socijalno-emocionalni napredak učenika. Istraživanje pokazuje i da je potreba za roditeljskim angažovanjem veoma značajna kod razvijanja trajne ljubavi prema čitanju iz razonode.



Pa, kako to izgleda? Mnogi od nas su imali ulogu „glavnog knjižara“ pre nego što su deca krenula u školu, ali koja je naša uloga kada profesionalci krenu da ih uče čitanju u školi? Šta stvarno možemo da uradimo kao roditelji školaraca da ih zainteresujemo za čitanje, a da to nije prosto potpisivanje u njihove čitalačke dnevnike? Divno je ako imate vremena i žara da učestvujete u književnom klubu roditelja i dece. Ili ako možete da čitate iste knjige i upoređujete ideje. Ali mnogi roditelji ne mogu ovo da postignu.

Jednostavna i učinkovita stvar koju možete da uradite jeste da pitate vaše dete šta čita. Bilo to ono što čitaju za domaći, što im nastavnik čita ili knjiga koju čitaju sami. Postavljanje pitanja će im pomoći da shvate da ste zainteresovani za njihov čitalački život i pomoći će im za bolje razumevanje i analizu. Iz mog iskustva, šta pitate, kada pitate i kako pitate je bitno.

Šta pitati

Prosto pitanje „Šta čitaš?“ ili „Kakva ti je knjiga?“ ne vodi uvek do smislenog razgovora. Ako ste ikada uzbuđeno pitali „Šta si naučio u školi danas?“ čim se dete vrati iz škole, i dobili isfrustrirani odgovor „Ništa“, onda znate na šta mislim. Postavljanje pravih pitanja u pravo vreme o njihovom štivu je bitno.

Evo nekih pitanja koja postavljam svojoj deci i deci od 3. do 7. razreda u književnom klubu.



Pozadina i zaplet
 
  • Gde se priča odvija? Da se odvija u drugoj zemlji/planeti/pozadini, kako bi se razlikovala?
  • Koji je glavni problem ili sukob u knjizi?

Likovi
 
  • Ako bi bio prijatelj sa nekim od likova u stvarnom životu, ko bi to bio? Zašto?
  • Kojim se osobinama služi glavni lik da prevaziđe problem ili sukob u priči?

Teme i poruke
 
  • Šta misliš da je glavna tema ili poruka knjige? Kako se to odnosi na tvoj život sada?
  • O kojim te je velikim pitanjima ili idejama knjiga naterala da se zapitaš?

Pitanja o široj slici
 
  • Koji ti je bio najbolji (ili najlošiji) deo knjige? Zašto?
  • Šta te je inspirisalo u ovoj knjizi?

Kada pitati

Pravo vreme je bitno. Moju decu nervira ako ih prekinem u čitanju pred spavanje da bih se raspitivala o njihovoj knjizi. Mnogo je učinkovitije ako ih pitam tokom večere, doručka ili u kolima. Isprobavajte različita vremena tokom dana da vidite kada će vam deca najradije pričati o svom štivu.

Kako pitati

Ne želite da deca steknu utisak kao da ih ocenjujete ili ispitujete. Iskrena zainteresovanost o tome šta vole (ili ne vole) u knjizi pokazuje da cenite njihova mišljenja i stavove. Cilj je da se razgovor pokrene kroz pitanja za razmišljanje, a ne da teče kao po spisku. Jednostavno pitanje „Koji ti je omiljeni deo priče“ ili „Šta ti se svidelo kod glavnog junaka“ može biti dovoljno da počnu da pričaju.

Treba vam još načina da budete u toku sa vašim čitaocem u razvoju kod kuće? Evo nekoliko mojih isprobanih saveta:
 
  1. Čitajte im naglas – čak i starijima, bilo da je to slikovnica ili knjiga koja će trajati više dana ili nedelja.
     
  2. Podstaknite ih da sami biraju knjige. Idite često u biblioteku ili knjižaru da tražite knjige.
     
  3. Napravite porodični književni klub ili zajednički književni klub sa drugom decom i njihovim roditeljima.
     
  4. Odvojite „vreme za čitanje“ za vašu decu svaki dan, kao što biste odvojili vreme za fudbalski trening ili muzičke časove.
     
  5. Stvorite čitanje po uzoru tako što ćete uzeti papirnu knjigu (ne samo Ajped) i ispričati detetu o vašoj knjizi.

Da bi deca zavolela čitanje, potrebno je dosta angažovanja. To je posao učenika, roditelja, nastavnika, bibliotekara, pisaca, ilustratora, izdavača, knjižara i svakoga ko mladim ljudima otkriva svet knjiga.

Preuzeto sa: readbrightly.com
Prevod: Đorđe Radusin


Podelite na društvenim mrežama:

predstavljena pesnička zbirka u lavirintu  laguna knjige Predstavljena pesnička zbirka „U lavirintu“
19.04.2024.
Nova zbirka poezije Igora Mirovića predstavljena je 18. aprila u kafeteriji Bukmarker knjižare Delfi SKC.   Pored autora, o knjizi su govorili prof. dr Zoran Đerić i prof. dr Aleksandar Je...
više
ema jarlet o orionu i mraku slikovnice i večernje nebo su oduvek bili deo mog života laguna knjige Ema Jarlet o „Orionu i Mraku“: Slikovnice i večernje nebo su oduvek bili deo mog života
19.04.2024.
Autorka hita „Orion i Mrak“ Ema Jarlet otkriva svoju opsesiju mrakom, kako nastaju priče i junaci koje ilustruje i u kome je pronašla inspiraciju za svoje čarobne slikovnice koje nakon objavljivanja n...
više
rastislav durman o novoj knjizi ona bića koja nisu sića  laguna knjige Rastislav Durman o novoj knjizi „Ona bića koja nisu sića“
19.04.2024.
„Ona bića koja nisu sića“ nova je knjiga evropskih bajki koju je priredio novosadski autor Rastislav Durman. Pisac za decu i odrasle poslednjih godina posvetio se prikupljanju bajki sa svih evropskih ...
više
prikaz knjige vladalac nikola makijavelija uputstvo za rukovanje državom laguna knjige Prikaz knjige „Vladalac“ Nikola Makijavelija: Uputstvo za rukovanje državom
19.04.2024.
„Ne zna se ko pije, a ko plaća“ najbolji je iskaz o situaciji u renesansnoj Italiji. U svakom njenom kutku sram, zločin i samovlašće bili su deviza. Zločin? Stvar službene dužnosti. Ubistvo? Oblik dru...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.