VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupciVideoKolumneNagradeKalendar

Da li znate koja je bila prva knjiga prodata preko sajta Amazon.com?

Sajt Amazon.com prodaje milione knjiga svake godine. Kompanija je 2010. godine ostvarila prihod koji je premašio 34 milijarde dolara. Osim prodaje knjiga, danas su proširili delatnost na prodaju apsolutno svega – od odeće, preko automobilskih guma, igračaka za pse do telefona. Ali Amazon nije uvek bio kompanija čiji se prihod merio u milijardama dolara. Prva porudžbina koju su dobili 1995. bila je naučna knjiga.
 
Ijan Mekalister, zaposlen u Amazonu, izjavio je: „Prvi proizvod koji je neki potrošač naručio na Amazonu bila je knjiga 'Fluid Concepts And Creative Analogies: Computer Models Of The Fundamental Mechanisms Of Thought' ('Fluidni koncepti i kreativne analogije: kompjuterski modeli temeljnih mehanizama misli') autora Daglasa Hofstadera.“ Džon Vejnvrajt je jednom prilikom izjavio da je moguće da je upravo on bio taj kupac. Napisao je: „Mislim da sam ja kupac o kom je reč, jer sam zaista kupio Hofstaderovu knjigu 'Fluid Concepts'  3. aprila 1995. (još uvek se nalazi u mojoj istoriji narudžbi!).“ Zapravo, Vejnvrajt još uvek čuva i Amazonovu priznanicu, kao i knjigu.
 
Iako niko nije definitivno potvrdio da je upravo Vejnrajt bio prvi kupac, Keti Lin, menadžer proizvoda u Amazonu, navodi da jedna od zgrada Amazonovog kompleksa nosi njegovo ime.
 
Ukoliko nikad niste čuli za knjigu „Fluid Concepts And Creative Analogies“ to je u redu. Reč je o relativno tehničkoj knjizi Daglasa Hofstadera, koji je mnogo poznatiji po svom drugom delu – „Godel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid“ („Gedel, Ešer, Bah: Večna zlatna pletenica“), koje su ljubitelji iz milošte nazvali GEB. Knjiga „Fluid Concepts“ zapravo predstavlja zbirku članaka koje je Hofstader predstavio i prokomentarisao, a koje su pisali članovi istraživačke grupe „Fluid Analogies“ (FARG). Oni su za cilj imali da unaprede kompjutersko modelovanje inteligencije.
 
U uvodnom delu, Hofstader je o grupi FARG napisao sledeće:
 
„Od samog nastanka, intelektualne ciljeve i aktivnosti FARG-a karakterisala su dva vrlo određena pravca, od kojih je jedan bio posvećen razvijanju detaljnih kompjuterskih modela pojmova i analoškog mišljenja u pažljivo osmišljenim, strogo zatvorenim mikro domenima, dok je drugi bio posvećen posmatranju, klasifikaciji i spekulaciji o mentalnim procesima u njihovom sveukupnom, nesputanom sjaju.“
 
Knjiga „Fluid Concepts“ je još uvek u prodaji na Amazonu, sa istim koricama kao primerak koji je Vejnrajt kupio. Prema podacima sa rang-liste prodatih knjiga, trenutno se nalazi na 182.171. mestu. I vi biste mogli da kupite jedan primerak, ali nikad nećete biti prva osoba koja je to uradila.
 
Autor: Rouz Evelet
Izvor: smithsonianmag.com  
Prevod: Maja Horvat


ikeine nove sobe za čitanje predstavljaju još jedan vid večite težnje da se ljudi podstaknu da čitaju knjige laguna knjige Ikeine nove sobe za čitanje predstavljaju još jedan vid večite težnje da se ljudi podstaknu da čitaju knjige
15.11.2018.
Ukoliko bismo bili malo načitaniji, možda bismo lakše shvatali Ikeina uputstva o tome kako sklopiti neki sto. Međutim, to nije navedeno kao razlog zbog kojeg je ovaj švedski proizvođač nameštaja, u sa...
više
zašto je korisna knjiga pravilna linija ishrane  laguna knjige Zašto je korisna knjiga „Pravilna linija ishrane“
15.11.2018.
Da, ovo je knjiga o dijeti i brojne preporuke neće iznenaditi one koji su pokušali, a nisu uspeli da istraju u tome. Međutim, pristup Tompsonove je drugačiji i mislim da tu ima nečega. Ona se u ovoj k...
više
gradimir stojković neću da me mrze deca laguna knjige Gradimir Stojković: Neću da me mrze deca
15.11.2018.
U zemlji gde je književnost za decu voz druge klase, on je jedan od malobrojnih i neumornih boraca za tu umetnost. Gradimir Stojković, autor koji je proglašen najmlađim piscem za decu, onda kada je ve...
više
igor marojević ljudi se plaše da budu drugačiji laguna knjige Igor Marojević: Ljudi se plaše da budu drugačiji
15.11.2018.
Teško je otrgnuti čoveka iz mašine za mlevenje mesa koju nazivamo kolektivom. Danas je teže nego ikada ranije dobiti bitku za sopstveni identitet i ne postati masa. Igor Marojević, pisac koji se ne pl...
više